pimpeltävling

Idag har vi varit på pimpeltävling här i Bastuträsk på våran sjö som heter Räveln, Tova fiskade på men fick inget, Peder fiskade men fick inget, jag fiskade men fick inget, kallt blåste det och det var väl inte så många som fixkade men desto fler som löst startkort för efter tävlingen så drar dom nummer för nummer och man vinner på de, så Peder vann fälgvax till bilen *s* jag vann en vind jacka, Jenny vann en vattenflasa i midjebälte och en chips påse, Tova vann en stooor väska och en chips påse, Teo vann en necessär och en chipspåse och en påse med salta nappar, som han så klart gav till sin mamma *s*
Här är lite bilder från isen och sen på lille Teo på pappas arm
    

Sen Tovas ägg, i morse kom hon ner och kutade fram till ägget och tittade med en gapande mun: Oj titta mamma, vad har hänt? *s* Sen började hon säga till ägget att kom ut nu...Benny som hon dpt det till, och så här såg det ut i morse...
 
J det var dagens händelser, nu ska jag gå och titta på tv med min goa sambo...

Helg igen

Ja då var det dax för helg igen, Peder har jour i helgen så får väl hoppas att vädret är bra och att han slipper fara ut på uppdrag.
Idag har vi varit till min goda vän Josefin, som för övrigt bor granne med oss =) och kikat på hennes nya häst som kom igårkväll, och jag säöger då bara de! JÖSSSES! Det var som hon sagt hela tiden, han är som ur en saga!! Charmör heter han och var vacker som vårens första solstråle =) Här lite bilder på honom, lite svårt att få en bra bild på en häst som är svart, och jag hann inte ställa in kameran för jag blev så till mej när jag såg denna vackra häst =)

    
Sätter in en bild på lille Benji för han är åxå så otrologt söt och go
image302

Efter vi kikat på dessa urgulliga hästar så gick vi på affären för att köpa mera maggot för i morrn är det pimpeltävling här i Bastuträsk och då ska vi dit och försöka få upp fisk =)
När vi for från affären och hade gått under järnvägstunneln så stod Wikströmmarna och lastade av timmer, Tova stannade av och blev hel faschinerad av detta så hon satte sig ner och titta och jag fick henne inte ärifrån *S*

image303

Teo låg i vagnen och såg ut så här


På affären hittade vi en sån här rolig grejj som vi bara MÅSTE köpa, det är en dinosaurie i detta ägg som kommer att födas, så vi kommer att fota detta ägg nmed jämna mellanrum ska ni får se med, så här ser det ut idag detta ägg....
 

Sätter in lite bilder på barnen med...
    

Blev så full i skratt häromdagen för Tova hade druckigt så mkt och pinkat MASSOR i blöjan och sprang omkring här och jag var TVUNGEN fota henne och så här såg det ut!  *ASG*
  

Ja detta var som allt för denna gång...tjing tjong....

vägning/mätning av Teo

Idag hade vi tid till BVC för vägning/mätning och vaccination av Teo, kl 11,15 skulle vi vara där, Tova vaknade kl 07,00 idag och kom till vårat rum, Teo vaknade kl 07,30 och tro det eller ej men han sov HELA natten!!! Fatta! Jag hade så ont i huvudet i morse när jag vaknade och det var för att man hade väl sovit för mkt, MEN det otroliga var att efter han ätit så tror ni inte jag somnar OM och vaknar kl 09,45! PANIIK jag som skulle fara vid 10,30 för att inte behöva stressa och vad fick jag göra,...jo stressa....
Teo vägde nu 9530 g och han var 71,5 cm lång, huvudet mätte 44,3 cm i omkrets, så lilla gubben har vuxit sen sist då han var 68 lång och vägde runt 8,5 kg....

For förbi på Berglunds och hittade där varsin tröja åt JEnny och Tova och sen trosor till mig själv, jag har inte köpt underkläder till mig själv på jag vet inte hur länge....*s*

Nu blir det till att försöka få sig i säng för kl 23 får vi strömavbrott, och jag är inte det minsta trött, skulle kunna vara vaken i kväll och glo på tv men det går ju inte så det är väl bara försöka få sig i säng nudå....

så detta var allt för denna kväll......god natt

Statsresa

Idag började dagen med att båda barnen vaknade rejält tidigt än vad dom brukar, Teo vaknade 06,30 och Tova 07,00, inget att göra nått åt, utan bara tänka positivt.
Greppade telefonen då kl var 08,00 för att ringa veterinären för att få komma in och visa upp Novas glugg och få ett intyg på det, tid fick jag kl 14,45, kanon tänkte jag då hinner min läkare ringa och sen hinner jag göra mina ärenden som jag skulle göra på stan, köpa vällning hämta ut medicin till mej köpa kaffe.....
Efter jag klivit upp så rinde då iaf läkaren och han skrev ut lite nya mediciner till mej, hoppas det fungerar!! För när jag i morse skulle ta på mej mina strumpor så satte jag mig ner på sängen i vanlig ordning för att stå och ta på sig sockar går inte, då ramlar Laine omkull för ryggen orkar inte hålla mej uppe...nåja iaf, satte mej ner och KNAAAK!!! fan nått händer i min rygg???! OCH OOONT gör det, fick som socckerdricka och en sju satans skärande smärta i min högra del av skinkan....där jag alltid haft ont...och fy ändå vad ont det gjorde..och det har nu varit så ont idag att fy ändå...efter jag talat med läkaren ringde min goa vän Brittan, och vi surrade på som vanligt och det är alltid lika trevlig att få som surra av sej... =) Sen var det bara att göra sej klar och fara till stan så sagt och gjort, in med barnen i bilen och iväg...in på apoteket och hämta ut medicinen sen in på MAXI för att köpa välling, kaffe och en stor burk med Bullens =) ( det var extra pris på den) sen i väg till veterinären och jag var lite i tid där tack och lov för JUST då blev lille Teo hungrig så jag gav han mat och gick in, där inne var dom alla 3 veterinärer och det gick fort de dom skrev ut detta intyg, nu är det bara till att hålla reda på det, sade till Peder att detta skulle man ju fått plasta in för att kunna behålla det så fint som möjligt så länge som möjlig så får väl se var jag skulle kunna göra det.
Sen hemåt och in på affären här för att handla resten av det som skulle handlas och hem för at göra middag, våfflor blev det denna dag då det är våffeldagen.
Sen har jag inget mer gjort! *asg*
Jo min kära kusin har skrivit till mig på min blogg, och det är så himlans skoj att m,an fåt kontakt för med henne har jag inte pratat med på ÅR!!! Så det var roligt, dom har hyrt en stuga i finland den 6-8 juni då jag sade till min sambo att denna helg kommer jag att befinna mig i Finland oavsett om du fäöljer eller inte, för det ska bli såjäkla skoj att få träffa kusiner, mostrar morbro mf....ja min släkt på mammas sida som man inte träffar så ofta.
Så nu ska jag ta och hoppa i säng för i morrn ska Teo få sin 2 spruta, äntligen då han nu blivit frisk *älskade gubben* så god natt på ji....=)

Påsken förbi

Ja då har vi passerat påsken, tiden går så rackeligt fort....vi har inte gjordt så mkt mer än att vi har varit ut och pimplat både igår och idag, igår var vi till svärmors stuga och satt där och pimplade, det snöade lite till och från och det var kallt, sätter in lite bilder från den pimpelresan  Här har Tova åkt skoter med pappa,  här sitter Peder och försöker få upp en gädda till, men det slutade med INGEN fisk för hans del....Ralf däremot har fångat en....som Jenny fick upp... Nova tigger om att få komma upp i famnen för det är kallt om tassen matte!
 Storfiskaren Tova =)

Sen var Peder iväg med sin syster Kate till nåt öde grotta och tog dessa bilderp å istappar som växer nerifrån och upp som Jenny säger *s* bilderna är fina....      

Lyckades igår fota Teos lille tand igår!!! Åh han är ju så söt....=)   

Sen idag var vi till Räveln här i Bastu och pimplade, Peder fick ingen fisk, Jenny fick 2 och jag kammade upp 5 stycken *yiaaa* Lite bilder från den trippen kommer här: Jenny och Tova kämpar med att fiska *s*    Här försöker Peder få sisken att nappa =)  Här sitter jag och försöker få upp fisken och det fick jag ju, men inte från detta hål dock.   så här såg Tova ut efter ca 2 timmar...  och Jenny som sitter och pimplar  

När vi kom hem fick Teo prova sitta i pulkan, det tyckte han var skit skoj =)  och jag satt Peder till att skotta fram våran Ockelbo 4500 som han hade ställt bredvid garaget så att då all snöras föll över den stackaren...  tack och lova fick han lös Ockelbon och den startade *yiii* men fick bogseras för det var ju så mkt is i mattan, men den rullade iaf...så nu skulle den bara få tina upp och sen behöver den ett nytt tändstift..och pang väg och köra med den bara .....detta var väl vad som hänt under dessa dagar, inte mkt men ändå, Peders syster Kate for tillbaka hem till Stockholm idag, får väl se när man ser henne nästa gång om det blir i sommar då jag ska ner på utställning eller....men nu ska jag i duschen och sen tror jag att det blir till att kika på tv en stund för i morrn ringer min läkare...MÅSTE få piller för min rygg...sen ska jag ringa veterinären och be om att få komma in och visa upp Novas icke existerande tand och få ett intyg på att den inte finns, och handla lite kaffe för det är då helt slut i detta hus.
Sov gott gott folk......

Påskafton

Idag har vi varit och pimplat utanför svärmors stuga, Peder fick upp en stor abborre och en rejält stor gädda!!! Tova fick upp en liten abborre med samt Jenny.
Peder syster och hennes kille var där med och hon fick upp en liten en med.
Teo låg i vagnen och missade som allt men han sov så skönt =)
Det tråkiga med trippen var att hundarna rök ihop och Nova gav sej?? Helt otroligt, Ixa som deras hund heter munhöggs med Nova trots att hon låg på rygg, Väl ann så fick dom Ixa ifrån Nova så hon kunde ställa sig upp och jag såg att det blödde från hennes mun, jag trodde att hon bitit sej i tungan men det visade sig vara attt hon har TAPPAT EN TAND!!!! FFFFFFFAAAAAAAAAANN skrek jag.....vad ska jag nu göra....???  Vaddå tyckte alla, en tand hit eller dit, men har man en utställningshund så betyder det massor!! Nu fick jag komma mej hem ringa jourveterinären och be dom notera att detta har hänt, på Tisdag måste jag dit med Nova och dom kollar upp detta och måste skriva ut ett intyg på att hon tappat en tand idag, detta intyg måste jag bära med mig på ALLA utställningar och visa upp det till ringsekreteraren varje gång innan jag ska visa upp henne...! Jobbigt och besvärligt.....=(

Så det var vad som hänt hittills......

GLAD PÅSK

Jag önskar alla mina nära och kära och alla jag känner och inte känner en TREVLIG PÅSK!!!!!

image270

image271

image272

 


Helgen som var

I helgen for vi till mina goda vänner Marina och P-J i Bygdsiljum, trevlig som den var det. vi åt gott och drack gott.
Sen iväg på dans uppe i toppstugan, och väl där fanns MÅÅNGA av mina gamla vänner så det blev mkt surr och prat, barnen varhos Peders syster Carro och hennes sambo Daniel, allt gick bra trots att barnen var lite risiga båda två, Teo med sin feber och Tova med snuvan, men men allt gick då bra och dom hade skött sej bra.
 

På måndag var jag tvungen ringa vårdcentralen för Teo hade fortfarande feber, han var så spak lillegubben att oj oj oj, kl 11 fick vi tid så vi susade dit, tack och lov, sänkan visade inget men i hans lungor fanns mkt slem och trång i bröstet var han i vanlig ordning då han blir förkyld så det blev bricanyl för lille herrn 3 ggr om dagen, att ta medicin går bara bra för han, inga problem, mollipect är värre tycker han så detta var nog super gott i jämförelse.

Igår var jag till Norsjö igen för att lämna cellprov vilket jag inte gjort på många år, var in på Berglunds och shoppade lite fjädrar och hittade ett par hel häftiga moccasiner till Teo, var bara tvungen att köpa dom...titta så snygga  i morse var han mkt piggare så när vi kom ner och jag lade ner han på filten i köket så hande han snurrat runt och låg med små fötterna mot skåpet, såg lite lustigt ut... 

Sen en dag hade Tova tagit kameran och for omkring och fota här hemma, jag och Peder skrattade massor när vi kikade på bilderna, här kommer några...och så kalrt en förklaring på vad det är  det började med en bra bild på pappa =)  detta var ett kort på Stanleys hund och katt, jag har ingen aning vad dom heter...hon hade även tagit på Stanley själv =)  Ralfs nos....*asg*  detta är en bild på Ralf när han ligger på sin bädd i tv rummet =)  en bild på våran halldörr =)  avslutningsvis en bild på Nova då, ja det var ju mååånga fler bilder som hon tog med. Teo blev liite trött när jag satt vid datorn, han satt och lekte med pippi men när kikade på honom nästa gång såg han ut så här image269

Nåja, nu ska jag ge Teo lite gröt för han har vaknat....sen ska jag stryka kläder igen om jag orkar, ska sätta ut Ralf på blocket med....så bye bye

Ny dag, nya utmaningar.

Idag är Teo feberfri *yipiiiii* men i natt har han varit så tät så tät och jag har inget sovit, bara legat och lyssnat om han andas vilket har varit jätte jobbigt för honom då näsan varit så full i snor *s*
Men på morgonen efter att han ätit och jag spayat han näsa med Nezeril 3 sprayningar i vardera så lättade snoret lite och lilla guben fick sova, och det gjorde även jag, och Tova med. Hon har 38 i feber idag men är ju som pigg ändå. så här ser dom ut mina små idag...image255

image256

Igår tog jag tid till att rycka Ralf för han ska ju snart säljas, jag tänkte det att jag tar bort lite hår ifrån han iaf....så här såg trimbordet ut efteråt  och så här ser hunden ut =)  tog en annan bild på honom med då han låg och tuggade på ett ben, han ser så rolig ut

Nu är Nova anmäld till Terrier klubbens officiella utställning i Skellefteå som är den 26 april, det ska bli så skoj att se alla med sina jyckar igen, det är som halva grejjen att fara på utställning att få surra på med alla som har terrier framförallt =)
Men nu ska jag hitta på nått att göra, antingen ska jag baka för bullarna är slut, och sen skulle jag vilja baka hallongrottor och shackrutor för det hade syrran gjort när Micke fyllde år och dom blev SÅÅÅÅÅ goda, eller så ska jag ta itu med tväten som är ett berg! Ja det är tvättat för det är ju ingen sak men att stryka och få in i garderober ....BLÄÄÄÄÄÄÄ!

Jaja det var allt för denna gång.....tjing tjong

fortfarande vid 40 grader med tillägg

Teo har fortfarande 40 graders feber, han har haft de hela natten och sovit super dåligt pga de då, stackars lilla gbben då, vid 4 så tog jag tempen på honom  och då hade han 40 grader ,vid 08 tog jag tempen igen och då låg den på 39,8 trots att jag kl 04 gett honom alvedon, så det blev en till alvedon kl 08,00, sen tog jag ny temp igen vid 10,30 och han hade 39,6 då, så de håller sej därikring, så det blev en alvedon även då...och han piggnade till litegrann iaf....han satt och gungade en stund och sen satt han i soffan en stund men helst ska han sitta i knä...  

Tog tempen på Tova idag med bara för att, för igår var hon feberfri hela dagen men idag hade hon 37,9 IGEN *pust*
Jag har glupat i mej en Finrexin och så har jag lagt "tyrni" eller havtornbär som det heter på svenska i vatten, ska ta och mixa detta och sen sila det och dricka upp det så att kroppen ska få sej en vitamin kick, för JAG VILL INTE BLI FÖRKYYYYLD......ser det gott ut? =) image254

Då så, sitter och väntar på att Jenny ska komma hem från skolan då hon i kväll skall fara upp till Larsbo och sova där, hon skippar fotbollsträningen för hon vill inte bli försenad till Larsbo....men det hon än inte vet är att hon nog måste fara och skjuta en tävling i kväll på skytte då deras ordförande skickat mail och att det är sista skjut kvällen för Valboknallen. Undra vad Jenny säger då då? För övrigt så färgade hon håret KOLSVART igår, skall fota henne idag och lägga ut ska ni få se hur det började se ut .

Så där ja, då hade man ätit middag, korvstroganoff blev det för vi fick över så mkt ris igår till mddagen.
Min sambo är ju så snäll med sina arbetskamrater och tar på sig extra jour lite nu och då och han har så tur att han får åka på utryckning varje gång tror jag, så jag sitter här hjemma med mina snoriga, febriga gnälliga ungar och jag är bara så jävla less....varför? inte fick man sova i natt heller..kan väl vara därför som man är lite lätt retlig....imorrn kommer sopbilen och måste plocka ihop alla sopor som ska iväg men det får jag väl göra i natt när eller OM ungarna sover.....

40 graders feber

Har lille Teo haft hela dagen, han har gnällt och gnölat heeeela dagen....stackars lilla gubben. Han har blivit lite piggare då han fått alvedon men det har ack varit så kort stund innan han har gnällt igen....mackel och elände. Tova har däremot varit piggare idag så jag hoppas att Teo piggnar till i morrn då, för Tova hade 40 grader igår...och har legat på näst intill feberfritt idag....
Grannen har tagit bort sin jätte fina häst idag så det är verkligen SORG!!! Han var så otroligt fin och mysig men men, hälsan infann sej inte på den fina hästen. En annan godvän har idag fått reda på att hennes hund är allergisk mot innomhus kvalster...och hur lätt allergi är de då???? Kvalster finns ju överallt.
Nu skulle det forskas vidare mer exakt vad och om det finns vaccin som kan hjälpa denna fina vovve....ja det är mkt elände nu runt i kring oss....när ska trenden vända för alla oss då?
På lördag ska vi på fest hos goda vänner i Bygdsiljum, sen blir det dans....barnen ska vara hos Peders syster....bara barnen är friska tills dess!!! Annars skulle Peder hoppa i bilen och köra upp till BILTEMA som han LÄÄÄNGTAR till.

Annars så har det inte hänt så mkt mer här, har tvättat och tvättat och åter tvättat  idag, sen har jag fått mysa med Teo och försöka trösta honom....HOPPAS att morgon dagen blir bättre.....i morrn ska Jenny och hennes klass sova över i Larsbo, en backe med en stuga...blir nog mysigt för dom. =) 
Men nu ska jag hitta mig på över våningen, har redovisat pins försäljningen idag...och det stämde bra så i morrn ska jag betala in det till postbilen och sen skicka iväg dom 20 pinsen som inte blev sålda, detta skall göras innan den 17 ska dom ha tillbaka allt.....
Så god natt och sov gott! 

Båda barnen har feber

Idag blev Teo åxå febrig, 38,8 har han haft idag, 38,3 nu ppå kvällen, Tova hade 38 innan hon gick i säng.
Har inte gjort så mkt idag, lagt ut kläder på Tradera igen för att få in lite stålar...*S*
Annars så händer här inget, ringde återbud på Teos 6 månaders kontroll som skulle ha varit i morrn men det går inte när han nu har feber för han ska ju ha spruta med.

Sätter nu in lite bilder på barnen och från lappträsk resan....och från mormor....

  denna bild dricker Teo ur alldeles själv för första gången...=)

 detta är min mamma mu, som var så snäll och tog hand om barnen och gick ut med hundarna medans jag låg och slappade i soffan med en kall karjala...*S*

lite kort på den spottande sessan *s* visst är hon bedååårande vacker    

Sen köpte jag Teo en hel häftig mössa i Finkland, och han blev nu så söt i den att halle luja.... *S*

Sen lite bilder på kusinerna     

Ja det var väl som allt för denna gång, hoppas att barnen blir friska så att vi kan börja vara ute för idag har det varti super härligt väder ute men vad gör man..jo tvättar inne och tar hand om mina små....

Teos andra tand + resan till mor =)

Då har Teo fått sin andra tand, han var så grinig under hela klördag då vi var hos min syster i Lappträsk att jag sade till henne att nu måste nått vara på gång.
Men på måndag så tog jag ungarna i bilen och for iväg till mamma i Finland, till Maksniemi som det hete, det tog för oss hur länge som helst att färdas dit för jag stannade till lite här och där och sista stoppen ble IKEA för att köpa en matstol till Teo att ha hos mamma när man är dit och hälsar på, ja så kalrt så är detn stolen även för den spottande prinsessan från Lappträsk med. *s* Väl hos mamma så blev det till att surra på och vi gick i säng relativt tidigt då jag var slut i ryggen efter resan...på tisdag så klev ungarna upp ganska tidigt..runt 7 svensk tid så vi var uppe och kvittrade, jag beslutade att denna dag skulle gå i shoppingens tecken så in med alla i bilen och iväg till Keminmaa för att shoppa....skoj...JAAA...=)
Sen hem och basta, och gud förbannat vad skönt det var att basta, Teo bastade för första gången med och han tycke det var skönt som den,. Tova älskade åxå att basta då vi hade styrt in hennes badbälja in i bastun så hon satt i den och njöt. Sen en KALL GOD KARJALA på de *hehe* och i säng.....
Onsdag ringde farmor och ville ha körning till Kemi för att handla, så jag fick köra henne dit, ssen for vi dit igen för att strosa på loppis..men fann inte så mkt tyvärr...hem och kika på tv även nu en kall Karjala och sen i säng för att kliva upp tidigt på torsdag och möta upp syrran och den spottande prinsessan på IKEA för att ha en hel dag där med ungarna =)
När vi kom dit och hade strosat oss fram till kafeterian så tog vi matpause, DÅ fick sessan mat...och DÅ satte hon i gång och spotta!! och jag sade att är du verklgien en PRINSESSA???? för så gör inte små prinsessor....*asg* söt som socker är hon iaf....=) * love*
Sen hem till Sussu och MIcke för att avnjuta en karjala även där och vi stöp i säng pga ont i ryggen för att ha promenerat runt i sakta mak på IEKA ,fyndade mörkläggningsgardiner till halvapriset som ska sättas uppe i lilla randiga rummet. Sen så klart en massa krams som man alltid får med sej hem.

På fredag fyllde MIcke 28 år, det firade vi inte alls...*S* utan firandet blev på lördag med tårta och lite likör...och en kall karjala så klart =) *s*
på söndag hade vi hela vägen hem att köra, vädret var inte på våran sida..det snölade som fan....skulle förbi och kika på våran lilla valp hos Carina och Mats...så här ser han ut      socker Conny kallas han för stunden *s*

Tog bilder på Nova när vi var ute och gick på isen utanför Sussus hus, på en isbana som dom kör isbil på...fin dag  var det denna dag...  

Nu ska sambon i duschen och jag med efteråt, så jag ska sätta ut bilder på kusinerna och på självaste spottis i morrn...=) så god natt och sov gott....

Teos första tand

Ikväll kände jag att Teo har fått sin första tand =) jösses vad skoj, för nog hn han gnällt men som Peder sa, inte har det märkts på hans skit alls för han har varit fast och fin =)

I kväll har vi varit iväg och spelat spel och tagis oss en öl och ett glas vin, trevlig var det men nu har jag ont i ryggen och vill i säng så sov gott fott folk =)


RSS 2.0