Statsresan i tisdags....

I tisdags var jag och min mkt goda granne Josefin till Skellefteå för jag skulle vaccinera Ralf mot valpsjuka och sen skulle han lämna blodprov för rabies, sen hade vi bestämt oss för att gå inne i city för att kika på lite kläder och kanske hitta nått på rean och det gjorde vi =) 3 toppar för 123 kronor hittade jag. =) MEN när vi var på LINDEX och kikade runt så sprang Tova runt runt som hon ALLTID brukar göra, hon har aldrig lämnat oss utan har haft full koll på var vi är. När hon sprungit tunt ett tag såtyckte jag ett det var en liten stund sen som hon visat sej, nåja tänkte jag, det var ju inte alls mkt folk på stan heller tack och lov,.....men jag började gå runt för att kika efter Tova....hittade henne ingenstans...började smått få panik...skullem in värsta mardröm besannas att någon hade tagit henne????? Då kom en väktare och förmodligen så såg han på mej att jag var lite i panik och undrade hur många barn jag har, jo 2 sa jag men en flicka är borta!!!! - Ja sa han har hon röda kläder på sig? Jo sa jag....då berättade han att hon är i en annan affär, nämligen Lagergrens bokhandel....HJÄLP!!!  tänkte jag, hon har alltså gått ut ur Vintergatan och gått över till nästa affär, så då gick denne snälla väktare för att hämta henne för det var en kvinna som hade tagit Tova i ´handen och frågat var hennes mamma var...så då kom dom äntligen! Vilken lättnad för mig...jag hade sagt till väktaren att han skulle vara lite arg på Tova och säga att man inte får springa ifrån mamma så där men han sade att det gick inte vara det för Tova hade tjattrat på som den om vad mamma hette, och att mamma var borta...*s*
Stort tack till denne väktare och till kvinnan som höll henne i handen!

Annars så har väl här inte hänt så mkt, jag har städat då vi i morrn får främmande från Kalix, och det ska bli så skoj så, och på lördag får vi ännu mera besök, då kommer min bästa väninna från Bygdsiljum hit med sin familj och vi ska ju gå på Midvinterfesten på Folketshus....=)

Så nu ska jag återgå till lite mera städning...så hej och hå....städa på....

700kronor

vann jenny på bingon =)

från rygg till mage

Idag har lillbror vänt sej från rygg till mage för första gången, mitt på dagen pratade jag med mamma i telefonen och jag sa att Teo kämpar på och är som en ostkrok på golvet...sen tog han sej en tupplur och nya friska krafter och vips innan middagen så rullade han över på mage =) helt otroligt skoj att man ser att lillebror gör framsteg.

Igår var jag med Jenny och Teo till Umeå för Jenny hade skytte tävling, vi åkte på morron och Jenny skulle skjuta kl 12 så lagomt 11,15 var vi där, hann med toa besök och dricka litegrann...och sen var det bara sätta sej, Jenny brukar ju ha Peder som skruvar åt henne i bössan och jag är totalt kass på det, så jag frågade en av ledarna om dom kunde hjälpa henne att skruva in den iaf från början, och det gjorde han, det tog Jenny 29 provskott innan hon började tävla, jag hade åxå talat om för henne att ta det lugt, stressa inte för dom har så gott om tid på sej att skjuta med andra ord 75 minuter och 40 tävlings skott....och när tiden gårr ut så hadde Jenny fått ihop 419,6 poäng!!! Det har hon aldrig någonsin haft! KANON!!!! Jag var såååå stolt sååå!!
Men tyvärr så gick det bra för 2 andra åxå så Jenny hamnade på en bronsplats men det är ju en kanon bra insats gjort av Jenny då dom var 17 st i hennes klass.
sen for vi på KaPPAHL och Jenny handlade sig en ny jacka 2 toppar och ett par leggings...sen hemmåt och till svärmor och äta för hon fyllde år igår.
Därifrån for vi hem mätta och belåtna, glo på tv och äta lite lördagsgodis, men det blev ingen sen kväll, drog mej på övervåningen redan kl 23 för jag höll på att frysa ihjäl....trött var jag åxå....och vi sov ända till kl 10,45 idag, snabbt upp för efter 11 skulle Michaela komma och vara här.....

PÅ fredag så följde Jenny med mej på bingon och tror ni inte att hon går och vinner 700 spänn!!!!! wow säger jag bara hon Jenny överlycklig...! Tror väl jag....skulle jag med vara....

Nu har vi just ätit våffler och jag ska stöka pålite innan jag ska bada upp ungarna, snart skall väl Michaela hem..hennes far ringde och sade att han bara skulle duscha så han borde vara här vilken minut som helst.
så tjing tjong...lång kalsong....

snöoväder!!

Inatt har det blåst och snöat som bara den, jag vaknade till blåsten flera gånger, har blivit så lätt väckt numera förstår inte varför.
Sen har inget hänt idag, då det har snöat och snöat hela dagen så blev det ingen promenad med vagnen,vovven eller bobben för Tovas del då, själv hade jag planerat att när Peder bara får sej hem från jobbet så tar jag hundarna och går runt byn en sväng bara för att få röra på mej men han kom hem och åt och sen for han igen och än har han inte kommit hem och ni förstår säkert att han är ju ute och plogar!!! *S*

Fan  fan fan..varför blir texen så här då?  får inte tillbaka det till det normala hur jag än försöker...
Nåja, som sagt inget har hänt förrutom att jag suttit och lagt ut en massa på Tradera igen som jag hoppas får sålt....men gud så irriterande med texen...jag ger upp...god natt...*s*

Nu...*ASG* till det normala...jag hade för bråttom....men ska gå i säng iaf....så god natt.....igen....


kallt idag...

ja som rubriken lyder så har vi haft kallt idag...-20 grader som mest men nu i kväll har det gått upp igen till - 5 så jag hoppas att vi får behålla den lite varmare tempen för då kan man ju iaf vara ute. så idag har vi då inte varit ute för hundarna hoppade omkring på 3 ben när vi var på gården *s*
På tal om hundar så fyller Ralf 1 år idag!!! GRATTIS lilla Ralfen...
image147

image148

Sen idag kom då våran goda granne över Jodefin så vi satt och surrade om mkt...och lite duktig har jag varit åxå för jag har dammsugit och strykt kläder klart....och sen har jag badat ungarna...och mej själv..och nu sitter jag här framför datorn och har vunnit ett par jätte fina jeans till Teo på Tradera, sen har jag själv lagt ut kläder och har då fått sålt 3 plagg iaf...=)
men nu ska jag dra mej på övervåningen och titta på tv, Teo har nyss ätit och somnade om bums efter att han ätit så han är nog trött för han har inte gjort annat än sovit efter han och Tova badade, Jo sen har vi (jag och Peder) bytt vatten i akvariumet,...eller 50 liter iaf...så i morrn lär det vara klart och fint vatten, tyvärr hade en av mina nya fiskar dött...dom skom skulle äta upp alla sniglar....men 2 lever och inga sniglar finns mer vad vi har sett iaf så dom var effektiva....men nu säng säng säng.....

Dagis besök

Hej! Idag har vi varit till dagis på besök, Tovah de ju längtat så att få fara dit och hälsa på sina kompisar, så vi klev upp i "ottan" *S* med andra ord kl 08,00, tidigt för oss 7 sovare...
Vi gjorde oss i ordning efter att alla ätit sin frukost med välling och jag lite yoghurt....och Teo i vagen Tova på bobben och iväg, väl framme så blev ju alla så glada så och Tova var inte alls blyg som jag nog trodde hon skulle bli men det var som att hon inte varit därifrån alls....kul =)

Vi var där fram till klockan 11 och då skulle dom ju äta lunch så vi bestämde oss för att gå hem och äta lunch vi med, Teo hade missat hela besöket för han låg och sov i vagnen så nästa gång får jag no ta in han vare sig han vil eller inte för barnen ville ju så gärna s lillebror.
Tova hade tagit på sig sina fina kläder innan vi skulle i väg och så här söt var hon...

   

Sen var jag ju tvungen att ta lite bilder på lillebror Teo med, för han var åxå så stilig idag mammas lilla stjärna....

   

Sen skulle Tova hålla i Teo och jag passade så klart på att knäppa lite bilder..=)

     

image146

Teo ser så stor ut, nästan större än stora syster...*S*
Efter vi ätit middag så kom farmor på besök, själv skulle jag fara till Folketshus för där var det ett informationsmöte om ensamkommande flyktingbarn som kommunen bestämt att här i Bastu skall vi öppna ett boende, så ikväll fick byborna höra vad som gällde, 10 barn skulle nog få plats här så får väl se hur det artar sig, så klart ger det arbetstillfällen och tyvärr mitt i allt så är man ju mamma ledig, annars kanske man skulle ha haft sej ett jobb, man vet aldrig...
Annars har vi väl inte gjort så mkt idag, tvättat som den för det tar ju som aldrig slut....i morrn kommer nog våran jätte trevliga granne förbi, hon är så snäll och det är så roligt att få prata med någon vuxen på dagarne mad, nog för att Tova är duktig på att prata och gärna pratar MASSOR och hela tiden...*S*
Men nu ska jag gå och stänga av ugnen för jag har rengjort den, så jag har brännt ur den lite vim...eller JIF som det numera heter....nåja....nu upp mot sängen och tv:n....god night

Aj Aj Aj...

Min stackar rygg mår PEST idag.....och jag tror det är från igår...och pulkbacken....=( inge roligt ska man kunna göra utan att behöva vara totalt jädrans av dagen efter...det är såååååååå tråkigt att fy fan...på ren svenska.

Klev upp idag efter att igår IGEN somnat vi 02,00 tiden, jag har jätte svårt för att somna på kvällarna och jag sade till Peder igår att jag måste börja få mej i säng tidigare på kvällen, så att jag orkar så det ska jag försöka bli mkt bättre på.

Så upp u morse med barnen, hade ett helt företag att få ner lillebror från övervåningen i morse, fick luta mej mot väggen och det SKAR som knivar i ryggen och kändes som att vilken sekund som helst kommer jag att bara falla ihop, så var känslan, men ner tog vi oss, Tova är så duktig och försöker hjälpa mamma med allt, hon bar ner lillebrors väska med välling flasor och hans 2 välling hinkar. =) lilla gumman som ska behöva ha en sån skrapplig mor....
Nåja, idag var en dag då jag skulle vänta in postbilen, skulle betala in bingopengar och skicka iväg ett paket....hoppas hon som får paketet bli glad =)

Sen efter att jag fått i mej frukost och piller så inväntade vi att pillrena skulle börja verka, och jag förstod att dom inte skulle hjälpa näsan nått men lite iaf, så klädde vi på oss och skulle gå ut och gå en sväng för jag ahr bestämt att jag skall försöka vara ute med barnen varje dag nu när Tova inte är på dagis, för hon älskar ju att vara ute.
Vi tog hundarna med oss, Tova på bobben lillebror i vagnen och iväg...smärtan var hems...men jag tänkte att det blir nog bättre, vi skulle på affären för att hanlda mjölk, paprika och frimärken....och vi skulle gå genom skogen så att vi skulle kunna släppa hundarna så att dom fick springa av sej lite...och fy fan säger jag bara, snabbt var jag sjö blöt i svett för det var oplogat!!!!! TUNGT som fan var det och ryggen värkte och jag fick krypa till korset och be Tova gå själv....jag orkade inte både dra bobben och styra vagen i snön och Tova gick,,.....
Väl framme på affären så vill Tova ligga i vagnen och vila och det tror väl jag det ,för hon hade nu vari så duktig och gått en bra bit....sen hem och ta mer piller och laga mat, så nu har vi ätit och väntar på att Peder skall komma hem....så att han kan bära ner all smutstvätt så jag kan tvätta för lille Teo har slut hakklappar...ja detta är väl vad som har hänt idag.....

Jo sen en anna sak, Jag har tingat en JACK RUSSELL valp!!! yipii!!! det ska bli så skoj!!! hoppas hoppas att det kommer ut en jätte fin hane som är sträv...dom föds nämligen i slutet av februari...så jag längtar som den....Nova har inte börjat löpa än...och vad ska jag göra då...bara försöka vänta tålmoigt på att hon skall börja blöda....så att Ralf  får para sej med henne så vi åxå får valpar i detta hus. Men nu grinar Teo och Jenny tittar på tv så det är bäst jag hämtar honom...tjing tjong...lång kalsong....

varit i pulkbacken idag

Jag och Tova har varit och åkt skrana idag, igår var vi till stan och jag hade lovat Tova att hon skulle få en sån där åkmadrass = skrana =) Så idag så susade vi i väg till synvillan för att testa denna, och hej vad det gick...*S* och vi tokskrattade båda två, backen i synvillan är jätte stor så farten blev åxå stor och sen var det så otur att det har ju snöat i natt och i morse, så det var pudersnö...och detta resulterade i att vi fick snö i ansiktet när vi åkte...*S* Tova var helt snöig i ansiktet när vi väl var nere och hon blev lite både rädd och tyckte väl samtidigt att det var skoj, för vi skrattade till detta. Som sagt backen var stor och jag med min rygg...och snön i ansiktet så det blev bara 4 åk....sen drog vi hem för att hämta Teo och Peder för då hade jag och Tova bestämt att vi skulle gå runt byn en sväng, och när jag hade packat ungarna i vagnen så såg dom ut så här...

 

Sen vi gått runt byn så for vi hem och äta, Peder och Tova fick makaronoer, prinskorv och köttbullar medans jag kokade majskolvar till mej själv, Tova blev ju som nyfiken på detta och skulle smaka och jag passade på att ta en bild.... Teo satt med oss id matbordet idag och såg ut så här glad och go....=)

   

Men nu ska jag försöka få mig i säng, får väl se om Tova har letat sej till min säng eller om Peder kunde bära henne till hennes säng, för när jag var uppe och duscha så hade Tova vandrat och lagt sig i min säng....*s* lilla gumman.....nåja...go´natt

bakslag

idag har verkligehten hunnit i kapp mej, finns inte ork kvar alls och jag är suuuuper trött så snart kommer jag att krypa upp och lägga mej, måste bara in och skriva att lille Teo vägde 8360 g och var 66 cm lång, Tova hade 5,2 i socker så det var normalt tack och lov!!!!!
Men nu orkar jag inte skriva mer i kväll utan ska smörja in våran gosse och krypa i säng....

nya gardiner

Hej! Igår hade jag värsta ilet uppe, höll på att städa och sy gardiner enda till kl 02,30 *s* kunde som inte sluta och det gick så himlans bra att jobba på medasnhela huset sov och man fick vara i fred, hann ju inte klart ändå igår och skulle fortsätta idag och tro eller ej men ilet fanns kvar och jag satte igång och städade idag med, tog bort julen helt och hållet och det blir som så stilrent när man får bort allt krimskrams, sydde nyua gardiner till köket igr och så här började det se ut, själv blev jag hel nöjd

 
Passade på att ta ett par bilder till innifrån huset för dom som vill se =)

 detta kort är taget från lekrummet genom matsalen och till tv rummet

 drink hörnan i matsalen =)

  tv rummet taget från matsalen....

 tv rummet/matsalen taget från gästrummet.

Ja fler bilder har jag inte tagit, men ska försöka ta fler bilder från huset när man har tid....men nu ska jag hoppa genom duschen och sen i säng för i morrn är det vägning/mätning på Teo och socker prov på Tova, hoppas hon onte har nått...håller tummarna för min älskade lilla gumma....

så gonatt på er...every body *s*


Helg igen...

Då var det lördag kväll igen, veckorna går så fort så fort, idag for Peder med Jenny till Vindeln då hon hade skytte tävling där, skyttiaden var det, det gick väl inte toppen för Jenny för hon kan mkt bättre men hon slutade iaf på 397 p och hon blev 6 av jag tror det var 27 stycken så hon var JÄTTE duktig tycker jag. Min lilla tjej som blivit så stor så stor, kan som inte fatta att 12 år har gått, jag tycker det var nyligen jag fick henne =)

När dom farit i väg så tittade jag och Tova på tv en stund för Tova var på ett 7 jäkla humör då hon igår när jag farit på bingon hade fått sova i en timme så hon var ju pigg och vaken när jag kom hem vid 22,30 Jenny var med mej för hon skulle sälja lotter för skyttets del, sen spelade hon bingo med mej och Monica, själv vann jag 100 kronor *s* och Jenny fick 10 kr i sidovinst.
Iaf efter ett tag så tyckte jag att vi skulle gå ut en stund, och vi klädde på oss och gick ut, hundarna var som galen för vi skulle på promenad...Tova på bobben och Teo i vagnen och hundarna bredvid, och iväg, jag hade klätt på mig alldeles för mkt kläder i vanlig ordning men det var ju -7 grader när vi gick men har man mitt ekipage så blir man varm så vi gick på affären och handlade chips för kvällen och dricka, sen skulle vi gå skogsvägen hem för att få släppa hundarna så att dom skulle få springa av sej sitt bus i benen, och dom sprang vill jag lova, innan vi var hemma hade Teo vaknat och vi gick in. Tova fortfarande på ett uselt humör....tråkigt...

Telefonen ringde och det var mamma som ringde, vi surrade på en stund och jag ville prata med pappa, han var på ett strålande humör och NYKTER!!!! =) Jag blev så glad så...vi surrade på et bra tag och sen skulle så klart Tova surra på med dom och det gjorde hon, både med mormor och morfar....och när vi avslutat telesamtalet så kom Jenny och Peder hem. Teo satt i sin gåstol för han har  börjat trivas att sitta upp mera och så här såg lilla gubben ut  

   

Igår så trämade Tova med Nova, hon låssades vara på utställning och jag passade på att tabilder, synd att Novas ögon lyser upp...*S*

   

Visst är hon duktig, 2 år och är så här duktig, gissa om hon kommer att följa mamma på utställningar...älskade vännen, tur mamma har henne som kan hjälpa mej och ställa *s*

Men nu ska jag gå och göra klart middagen sen ska jag läga ut mer kläder på tradera....så ha en trevlig lördagkväll....


Tova målar

Tova fick sen en aktivitetsväska av moster i julklapp som vi idag tog fram för att kolla lite vad som fanns i den, och det fanns många roliga saker...fingerfärg tex...så här såg Tova ut när hon höll på med det....

       



Hon tyckte det var så härligt att kladda med färgerna att man såg i ögeonen hur hon riktigt NJÖÖT , sen så blev det så att vi målade på hennes hand och gjorde ett av tryck av den och hennes fot, så och även lillebrors hand och fot på samma papper, och sen hade jag en ram till övers så vi ramade in denna och vad härftigt det blev.

Så klart efter ett sådant kladdande så fick man hoppa i badet och det gjorde dom båda två, lille Teo var så HÄÄR GLAD

    och sen så måste jag sätta in lite bilder på Teo då han äter mosad frukt som han bara ÄLSKAR....

 var är det mamma? .....  mmmm..... 

Detta var alltså allra första gången som teo fick smaka nått...numera så gapar han när man för skeden mot munnen *s*

Här en bild på honom som jag tycker ser så härlig ut....

image117

Han klöser sig i ansiktet och hur jag än klipper hans naglar så lyckas han klösa sig i sömnen...*s*
Nu har han sovit 3 nätter i sträck, så jag hoppas att han har börjat sova helnätter kanske man är lite piggare själv...på dagarna...ikväll har jag tagit itu med mera tvätt...så nu är den NÄSTAN klar...ska ner i källaren och sätta i gång sista maskinen nu innan jag kryper i säng....så detta var allt för idag...go´natt


utedag

Ja idag har vi faktiskt varit ute några timmar, för det första så sov vi till 10 och sen låg vi och drog på oss i sängen för jag har sovit så dåligt i natt, Teo däremot har sovit så bra så, vaknade 07,30 för att äta :-) yipii han kanske har börjat sova på nätterna nu....bara att hålla tummarna...

Vi klev upp och fikade, Peder kom hem efter att ha varit till stan på företagshälsovården, och sen for han och jobbade. Jag och Tova satte oss ner för att kika på lite tv för det blev som ett snöoväder ute...men efter en stund så blev vädret helt okej, så vi klädde på oss och gick ut. Stod ute på gården en stund och sen sade vi att vi skulle gå på skolan för att se om det fanns några barn ute där, men hann bara på andra sidan stora vägen då jag hör våra hundar yyyyyyla och skälla som ena jäkla tok, så vi vänder tillbaka och jag in och kommenderar, stoppar in dom i varsin bur och gå ut igen, tack och lov så blir det tyst och vi kan fara på skolna, Tpva bestämmer sig för att sparka dit, och sparkföret var toppen, inte just på våran gård då men på vägen där plogbilen varit framme.
KOmmer fram till skolan och där finns inget barn....Tova bestämmer sig för att åka lite ruschelkana som hob kallar det ,och jösses vad det gick undan, vi tokskrattade båda två och hon åker ett flertal gånger.
Efter vi varti där ett tag så slutar Jenny skolan och hon far i förväg för hon skulle till kyrkan på juniorer, men när jag och barnen kommer hem så är Jenny hemma, då var det inga juniorer idag.
Teo ligger fortfarande ute och sover, skall snart gå ut och hämta honom, Tova äter ett päron och jag ska gå ner och hämta mer tvätt som jag ska stryka idag, sen är det bara till att börja med maten ,potatis kroketter och kassler blir det till middag idag :)
nåja...inte så mkt mer som hänt idag, får vänta på att syrran ringer för dom har steriliserat deras katt Bimbo idag, så man får höra hur det gått med det....

Novas löp

Har inte kommit igång än och det är rätt så irriterande för jag vill inte att hela utställnings säsongen skall gå till spillo för att hon inte vill löpa. Hon skulle ha börjat löpa 3 advent enligt planer men har nu väntat och väntat så att man kan då bli gråhårig....*s*
Den tilltänkte mannen till henne var ju en russell vid namn Evert, men i ochj med att hon nu har hållit på sej så hinner våran egen lilla Ralf bli mogen för att kunna avlas på då dom skall ha fyllt ett år, vilket han då hinner så kommer vi att använda honom på Nova nu första gången, dels för att se vad han lämnar efter sej och sen för att kanske behålla en valp om det blir nått fint av dom två tillsammans =) Man får ju alltid hoppas, för då har jag iaf en lite valp som jag kan ställa till hösten på inoffare iaf...*S* Ralfs ena öra är ju inte så fint än heller tråkigt nog, och får vi inte till detta problem så kommer han att säljas....och en ny hane kommer att ta hans plats i denna familj.

Idag så ringe distriktssköterskan och var lite orolig över Tova, för jag hade ju mailat henne om att Tova dricker sådana mänder vatten om dagen att jag vill kolla upp så att hon inte har socker, så då ville Eva bara kolla hur det stod till med henne och höra lite om symtom, vilket allt stämnde in på Tova men hon behöver ju för den skull inte ha socker och vi hoppas och håller tummar för att hon inte har det för då blir det en ENORM omställning i denna familj, det kan jag lova. Symtomen var ju att hon dricker mycket, sover rätt mkt (idag vakande hon 10,40 ) rätt ovanligt tyckte Eva för att vara en 2 åring *s* sen att hon tappar humöret men efter hon ätit så blir hon som JÄTTE pigg igen, sen att hon pinkar mkt....men som sagt, nästa vecka på tisdag den 15 så ska Teo vägas/mätas och då skulle även Tova få följa med och kolla upp detta socker. Vihåller tummar och tår.

Idag har jag haft besök av min mkt trevliga granne Jossan, vi satt och surrade på om allt möjligt, Tova surrar med massor och det kan vara lite jobbigt då man försöker prata på men hon lägger sej i allt man säger *S* Jossan skrattade så mkt idag för Tova var verkligen i stitt esse och svammlade på om allt möjligt och sjöng en massa sånger och höll på...*S*

Sen när hon for så blev jag lite trött och kade mej på soffan i 5 minuter för då vaknade Teo, och han var hungrig, sen var det bara at börja med middagen som idag bestod av kyckling klubbor gjorda i ugn som jag igår hadde lagt i marinad, ris och curry sås, Tova åt 2 tallrikar med mat. =) duktig kicka.
Teo har fått äta frukt  idag och han är så duktig på att gapa...*S* det är som att han har inte gjot annat eller så har han varit fågelunge i sitt tidigare liv, för annars brukar det ju som komma ut flera svängar ur munnen på dom men inte för lille Teo inte, skall lägga ut lite bilder på hans ätande imorrn eller senare idag då klockan redan passerat midnatt för 1,5 timme sen, jag var så pigg ikväll efter maten så jag beslöt mig för att ta itu med all jäkla tvätt vi har, det tar aldrig alut, så först badade jag Tova för hon var i behov av det, sen gick jag upp och sövde henne och sen tog jag itu med strykningen och jag säger då bara det ,att mitt nya strykjärn är bara SÅÅÅ KANON!! det går som en dans att stryka kläder...=)  MEN jag hade inte haft nått emo att köpa den som var snäppet dyrare för det järnet hade easy glide.....hmmm...och irriterande nog så var en polare Monica till ELGIGANTEN på rean och då hade dom satt ner värstingjärnen från 1095 till 599 kronor, och mitt järn kostade 799 och var nersatt till 499..JÄÄÄVLIGT irriterande var det.

Men nu ska jag i säng iaf, och är det fint väder i morrn ska jag försöka få mej ut med ungarna för nu har Teo blivit liiite friskare iaf...men nyss när jag var ut med hundarna så blåste det super kallt och det hade kommet snö! Nåja...gonatt.....everybody...*S*

åter till det vanliga

Ja då var alla helgdagar över, tacko ch lov kan man väl säga, nog för att det är roligt med en massa helger och röda dagar så är det rätt skönt att återgå till normala veckor.
Imorrn börjar barnen skolan igen, vet inte riktigt vad Jenny tycker om det men hon  protesterade då inte till att gå i säng i tid i kväll.
Idag har jag ringt till försäkringsbolaget för att anmäla om Baloos bortgång, fick sitta i telefonkö i 25 minuter för att sen få höra att jag måste ha ett annat intyg från berörd veterinär för att kanske få ut på hans livförsäkring, så jag fick greppa telefonen för att ringa djursjukhuset igen och beställa detta intyg, där fick jag åter sitta i telefonkö i ca 20 minuter så jag var rätt så irriterad då vi bestämmt att vi skulle till Norsjö för att Tova skulle få bada på badhuset med Jenny, Lova, Hugo och Ann-Britt, ja så klart så blev det Peder som fick bada med henne och jag tog lillebror och for på shoppingtur =)
Vi hamnade på en gardin affär och där blev det handlat nytt tyg för att sy gardiner till köket, får ta kort på det sen jag fått upp gardinerna, sen for jag på vuxenskolan för att hämta DVD: filmen från småstjärnorna som Jenny och Lova var med i sommaren 2007. Sen for vi för att äta på Frasses, och där minsann var det bara kännt folk...*s* en gammal kompis från Bygdsiljum stod vid disken, ja och Ann-Britt med barnen, Anna med barnen härifrån Bastu och sen var det prästen som döpte Teo och hans fru, och vi då, sen kom en annan kompis Susanne med hennes son Fredrik dit, så det var fullt med folk som man kännde *s*
Vi tryckte i oss hammisar med pommes och sen for vi till Suss och Freddan för att ta oss en kopp kaffe, väl där så ville Jenny se på DVD----. och vi satte på den, men herre gud så jäkla dåligt det var, 150 kronor för inget vill jag säga...kamera mannen hade filmat från sidan så man såg knappt vilka det var som uppträdde, och ibland for då artisten ur bild! Nä fy fan, för detta, dessa hade dom kunnat skänka till barnen för denna dåliga kvlité var då tråkigt att få se =(
Efter detta så for vi iaf hem...och jag tog itu med att skriva på kuverten som ska skickas i veckan, tack kort för Teos dop, och på tal om kort så fick jag mina foton som jag beställt från Fuji och där blev jag så besviken på kvalitén att fy fan, självaste fotopapperet var som knöligt och srövligt så dit fick jag åxå ringa och klaga...*S* en evig klagan på allt...*s*
Nåja..detta var väl vad som hänt idag iaf, Peder har gått upp för att söva Teo men jag tror han ligger uppe och tittar på tv så nu ska jag göra iordning Teos nattmat och gå upp och ta igen min säng....
så god natt på er allihopa!


bilder på barnen

                   

dagen efter...

Ja idag är det dagen efter Baloos bortgång, det enda jag tänker på nu är att han får ligga där i Gammelstad nu i jag vet inte hur länge innan han ska kremeras och det känns jätte tråkigt...3-4 veckor skulle det ta innan jag skulle få hämta hem hans aska. Han ligger väl i ett kylrum...utan att någon bryr sej om honom..och det känns JÄTTE jobbigt...
Askan kommer vi att begrava i stugan till sommaren då pappa lovat gravera in hans namn i stenen som finns där, sen så trivdes Baloo i stugan då han ÄÄÄÄLSKADE att bada :-) Det var sååå underbart att se honom hur han badade och plaskade på i TIMMAR för det var verkligen i timmar som han höll på..det var hans liv! =)


sorg sorg sorg

Idag har min mor och far varit med min rottis Baloo till Gammelstad djursjukhus där det  röntgades hans höft, men si problemet var inte i hans höft utan i ryggen, 2 kotor hade glidit ifrån varann och mellan hade det bildats brosk som tryckte förmodligen på nerver som gjorde att man trodde det var höften som han hade ont i.
Min mor har nu grinat hela dagen och varit totalt förstörd för när veterinären ringde mig och ville veta vad för beslut jag ville ta om jag ville att Baloo skulle provas ge smärtstillande och han skulle få fortsätta leva eller om han skulle få passera till livet efter detta så sade jag att det inte finns nått alternativ, han skall inte plågas och ha ont mera, det var mitt beslut och veterinären tyckte desamma, att jag tagit korrekt beslut.
Men det var då alla problem började, dom skulle ha betalt innan han skulle passera och själva betalningen var ju inget problem då jag bara gick ut på nätet och skulle betala men när jag då skulle skriva ut ett kvitto för att sen scanna in det och maila det till djursjukhuset så var ju så klart bläcket slut i skrivaren och jag inte kunde skriva ut kvittot. Fick ringa min bank som skulle maila dom att jag hade betalat och det skulle göras på en gång utlovades det, min mor ringer efter en halvtimme och säger att dom inte låtit Baloo passera innan dom fått kvitto på att kalaset är betalat och jag blir så jävla förbannad att hälften vore nog. Jag ringer min bank igen men då har handläggaren gått på lunsch och skulle ringa mej när denne kommer tillbaka...efter ett tag ringer min far och är galen och säger att dom vägrar ge honom sista sprutan innan kvitto finns...mitt i allt helvette så lägger då min dator av och jag får mig inte ut på internet heller, men då ringer dom från banken och säger att allt är klart och dom fått grönt från djursjukhuset....då tar det bara ett par minuter så har Baloo lämnat detta jorde liv och springer förhoppningsvis omkring utan smärta i hundhimlen på dom stora ängarna med alla andra vovvar.....
Baloo blev nästan 8 år gammal och var min första rottis....Rest in peace ÄLSKADE gubben! Mamma kommer alltid att ha dej kvar i minnet så länge jag lever. I LOVE YOU!
Så här såg han ut min älskade lilla gubbe....

image93

Ingen rolig start på det nya året men Baloo behöver inte ha ont i sin rygg mer heller.
Vila i frid....

2 januari

2 dagar har gått in på det nya året, Peder for iväg för att jobba i morse men upptäckte att det inte var nå fart på garaget och ringde sin chef som upplyste honom om att dom var lediga dessa 3 dagar i dena vecka, så han klev upp tidigt idag, Tova vaknade så klart med vid 6 snåret och kom över till mig och Teo och lade sej ner men kom sej inte till för att somna, sen kom då Peder upp och hämtade ner henne och jag fortsatte att sova enda till kl blev 11, skönt som den var det.
Tog mig i kragen och klev upp, fikade och gickner och startade tvättmaskinen igen som igår gick hela dagen...och än är det inte klart.
Nova har inte börjat löpa än heller, hoppas på löp snart så jag får para henne....Till Ralf har jag idag sytt 4 stycken skvättskydd för han har börjat lyfta på benet lite här och där, men han känner väl av Novas goda lukt att det snart är i gång och vill därav markera att här bor minsann jag, något irriterande är det ju.

Imorrn ska min rottis Baloo till Gammelstad djursjukhus för att röntga hans höft som han har haft ont i till och från så vi får väl se om det är någon förslitning i den, och är det de så kommer min älskade Baloo att hamna i himlen i morrn :´-(  men bättre det än att han ska gå omkring och ha ont, mamma min är så lessen över detta och min far som då aldrig visar känslor hade idag sagt till mamma att y ändå vad det känns tråkigtatt fara till Luleå i morrn för känslan finns att Baloo inte kommer att följa med hem igen.....jag hoppas att han inte behöver lämna jordelivet i morrn utan får leva åtmindstånde ett par år till. Så här ser han ut lilla gubben som fyller 8 år i år...

     

men nu är det dax att ta Teo för han sitter i storasysters knä och tydligen så kräks han lite för han har nyätit och då vill hon inte hålla honom.....så hej så länge....


God fortsättning på det nya året!

Ja då var det 2008, ännu ett år har passerat, och vad kan man komma på för trevlig om 2007? J det måste vara Teos födelse och min systers dotters födelse, annars så har jag ju lidit som fan med min rygg under hela graviditeten.
2008 hoppas jag skall bli ett bättre år då jag hoppas att jag får bli bra i min rygg, om inte så bättre iaf....sen har jag ju planerat vara hemma med Teo hela året men får väl se om jag orkar med hemmalivet eller om jag ska försöka skaffa mej ett jobb och komma mej hemmifrån för det kan vara rätt jobbigt att vara hemma heldagar, bland barnen och allt som skall göras...kan vara skönt att göra nått annat åxxå...=)

Nyårsafton firade vi med våra kompisar Ronny och Monica där vi blev bjuden på mat, sen satt vi och spelade spel...och senare på kvällen så sjöng vi karaoke, trevligt var det.

Har varit hästvakt till grannens hästar då dom varit borta sen i lördags, och det har varit jätte skoj att få fara till stallet och bara mocka skit och inte behöva tänka på nått, borsta hästar och utfodra dom....det gör jag gärna om =)

Men nu ska jag fortsätta tvätta för jag har inte tvättat sen jul...*S* jag har lagt allt på hyllan....så det är dax att ta itu med dom dagliga sysslorna.

 GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA!!!

RSS 2.0