33 år

Idag fyller min älskade sambo 33 år! GRATTIS till dig, men nu är det så tråkigt att vi båda jobbar eftermiddag så tårta får det bli en annan dag, imorrn är det nyårsafton så då  får jag väl göra en god tårta till han.
Barnen har varit på dagis igår och idag och Teo blev så glad igår när jag kom att han bara skrek av lycka, dagisfröken talade om att han och Tova varit på ett toppen humör igår, jag tror dom  längtat på dagis faktiskt efter all ledighet.
Igår ringde dom från Cityguld och talade om att min förlovningsring och mitt halsband är klart!! Helt otroligt, jag lämande in det i lördags för att få min ring inslagen och så köpte jag ett halsband där jag graverat in mina barns namn på och detta var åxå klart, dom sade att det skulle vara klart v 2 och så ringer dom nästa vardagg och säger att nu var det klart, snacka om service! Stor eloge till Cityguld vill jag säga.
Imorgon kommer vi att fira med goda vänner sällskap, äta gott ta ett vinglas, spela lite spel, umås och surra om allt möjligt, sen köra upp några raketer i himlen för barnens del, får väl se hur hundarna tar det, Nova bryr sig inte alls, inte heller Gottfrid, men Eskil har ju aldrig varit med om en nyår så vi får väl se, valparna bryr sig nog inte, dom är för små.
Jaja, hade väl inget mer att skriva denna gång men om jag inte hinner uppdatera denna blogg så vill jag önska alla min vänner och alla jag inte känner ett GOTT NYTT ÅR!


investerat!

Nu har jag äntligen investerat i en kamera, det blev en Nikon D60


Och jag är sååå nöjd ska ni veta, jag har nu tagit en massa bilder på valparna och så kalrt på barnen, nu vill man ju fota på hela tiden.....här är en bild


Detta är ju min tik som jag ska beålla, Dagny skall hon heta :-) visst är hon söt?




sen har vi ju funderingar på en andra bil, och vi har nu hittat en pärla av Carro och Daniel, ja priset har vi inte sagt nått om än men både jag och Peder är kära i den...så här ser den ut våran lilla blivande Renault 5 :-)


Tja det var väl som allt för denna gång, nu ska jag gå upp och ta ett varmt bad och sen krypa i säng och läsa min bok, i morrn jobbar jag dagpass så det blir upp tidigt....tjing tjong lång kalsong...

Julafton mm

  1. Oj vad länge sen jag uppdaterat denna blogg så nu är det väl som dax, vet egentligen inte om det har hänt så mkt men julafton firade vi med Gunnel och Patrick, det bjöds på så jäkla god mat att man åt sig stinn ta mig fan...*S* Så kom då tomten och hälsade på en sväng, Tova vari nte alls rädd men Teo var lite skeptisk men inget grin faktiskt, han satt i pappas knä och till slut på soffan och tog emot sina julklappar själv, tuff lite kile mammas lilla hjärtegryn....
    Nåja Tova hon slet och öppnade sina klappar och var nu över lycklig över de pussel och skor och små kaffekoppar som hon fick, hon hjälpte Teo att öppna hans med då han tappade intresset rätt fort, det var mycket roligare att röra syrrans grejor, och hon arg så kalrt för hon var ju rädd om sina grejor så klart, efter att vi ätit efterätt ( ris ala malta) som var den godaste jag någonsin smakat så drog vi hemmåt då farmor inte hade någon att fira med utan satt själv hemma så hade vi bjudit henne hem till oss på glögg och så fick hon vara med då barnen öppnade sina resterande julklappar som inte var lite kan jag lova, Tova utbrast efter att hon öppnat sina att - mamma, jag är helnöjd över mina julklappar!!!
    Hon fick kläder och en dockvagn, en docka, och massor med andra roliga saker ,Teo fick åxå massor med fina kläder, en jätte fin pulka, lite badleksaker och en massa bra andra saker.
    Själv visste jag inte att jag varit så snäll då jag fick
  • 2 flanell pyjamasar
  • tå sockar
  • en tröja
  • en matberedare med mixer och allt
  • 2 par skor, fast ett par har jag inte köpt än, och dpm fick jag av Peder
  • parfym med dusch och hud lotion
  • choklad!!! :-)
  • en tavla med en tomte på
  • en familje planeringskalender
  • dusch svampar med tvål och badskum
  • presentkort på kappahl
  • present kort på city guld
  • en vitlöks skalare
  • 3 långkalsonger
  • en jätte fin tröja
  • bäddset
  • lytkor att ha ute på bron

Ja jag minns rent av inte mer men nått har jag säkert glömt....*s*
Nu jobbar jag och går av i morrn kl 14,30 denna kväll har varit rätt så bra faktiskt.
Jenny kom hem från sin far idag och detr verkade som att hon var nöjd över sina julklappar med.....Peder var nog åxå nöjd så det är ju bra. Nu ska jag bara hitta på nått i födelsedagspresent till han för han fyller ju år den 30 december och jag vet inte om jag hinner fica det jag skulle vilja köpa till han men vi får se, måste ju in till stan och göra det så klart, så på lördag blir det nog en stads resa då hundfodret tryter åxå.

Min rygg har ju inte varit så fantastikt bra, jag hade ju så jävla ont här i helgen att fy satan, men vi fick ju inte tag i en vikarie så jag var tvungen att jobba ändå så det var bara att hanka sej fram på kryckor, Elin min kollerga var till stor hjälp och hon var fantastisk som stod ut med en linkande Marre, för jag kunde ju inte gäöra så fantastiskt mkt med min pajjade rygg, detta var nog sviter efter mitt fall då...men nu känns det väl lite lite bättre men får ju knapra på piller för att överleva, fick utskrivet nyua piller som jag tar morgon och kväll men dessa har inte hjälpt mig nått...=( tråkigt som fan....så jag måste kontakta min läkare igen för smärtmottagningen kunde ju inte hjälpa mig mer utan nu hänger det på husläkaren vad som ska hända här näst, trots att när jag pratade med honom så sade han att det var smärt som skulle dra mig vidare...ja ni ser hur den svensak sjukvården är...helt knasigt...man skickas åter och fram och ingen vet egentligen nått....

Nu i helgen kommer Mats och Carina på besök, det ska bli skoj, det blir nog lite vin tror jag och en sväng på den lokala puben då den är på lördag.

Valparna växer på, Nova har börjat fostra dom bra, snart är dom 6 vekcor gamla och dom är ju fortfarande bara så söta att usch....småttingarna mina....

Ja kort från julafton lägger jag in senare då jag är hemma men nu ska jag få mina 6 timmars sömn men det blir de ju inte...klockan springer ser jag..så tjap!

 


Ett fall!!!

Min förkylning har tack och lov blivit bättre, men lilla Teo fick igår en massa mystiska prickar fulla magen sin, dom var inte stora men dom fanns där, dom ringde från dagis och sade att dessa hade kommit under dagen. Igår kväll var Teo inte på bra humör, han brukar var så lätt att stuva isäng och speciellet då han varit på dagis en dag men si icke sa nicke, han var så missnöjd med livet att hälften vore nog! Han grinade och grinade, åt inte mkt till middag och när jag då skulle få han i säng så vägrade han äta sin välling, nåja tänkte jag då får han väl somna utan men det gick inte heller han grinade på i ca 45 minuter och då gick jag upp till honom, han var ju hur lessen som helst och jag försökte trösta honom, han ville bara sitta i min famn och klramas så jag satt där och höll honom men inte skulle han sova för det inte, provade gå ner och ge honom dricka men det skulle han inte heller ha, då beslutade jag mig för att koka havregrynsgröt både till Tova och Teo och detta åt han ungefär halva potionen och Tova åt nästan upp allt sitt, sen bar det av upp igen, Tova somnade på 6 minuter medans Teo började om att grina, jag fattar inte vad det ärmed lilleman....
Nåja till slut så somande han, det tog väl ca 15 minuter, själv var jag helt färdig då jag jobbat i 26 timmar så jag gjorde mig i ordnign och gick även jag i säng, Nova var kass i magen så hon har varit ut 2 ggr i natt, jag stplar mig upp på trötta ben.....
kl 06,45 ringer så väckaren i morse och jag klär på mig, tar Nova och går ut med henne och på sista trappsteget är det lite snö som tinat och blivit mjukt och vad händer????? Jo Marita ramlar ner på backen, det skär och bränner baki min rygg som satan, känslan var ungefär som att någon kört in ett spjut i ryggen, fan fan fan tänkte jag, men får mig upp iaf.
Jaja idag skulle då iaf min läkare ringa mellan 10,30-1100 och det gjorde han, nu skulle jag börja ta tabletter varje morgon och varje kväll få se om det hjälper något, tradolan retard, jag berättar även om fallet jag gjort i morse pch han säger att jag måste kontakta VC om det inte börjar kännas bättre i morrn...så jag hoppas på det då.
Jobbar dagspass idag, jag haltar omkring som ett sårat djur, och hoppas på att det snart ska börja ge med sig....
Hade ju tänkt idag få undan mera tvätt hemma + att jag skulle dammsuga och torka golven, och om orken fanns där även dammtorka och städa upp gästrummet för där ser det rent ut sagt som ett bombnedslag!!! Men med denna rygg och höft så får jag se om det blir nått gjort mer än middag och sen bada upp barnen och få dom i säng, i morrn ska vi nämligen traska iväg och träffa tomten vid Ynva Larssons garage, rytkerna gick från dagis att han skulle vara där, om jag nu får bli ledig då en av mina kollegor blir hemma med sjukt barn och vi har så ont om vikarier, jag är ju ledig torsdag- fredag nu.
Nåja det var litegrann av vad som hänt...bara min rygg blir bättre.....tjao!

Förkyld igen

Det verkar som att jag drattat dit igen, hade i morse super ont i halsen, kunde knappt svälja....fan vad tråkigt...jag känner mig så himlans slut i kroppen och hur mkt jag än sover så verkar det inte gå om, igår gick vi i säng kl 22,00 kl 00 ville Nova ut och göra sina behov. sen var det dax igen kl 02,00 men efter det så sov hon lugnt och stilla och jag med, blev väckt av Peder i morse kl 9,30 och jag var så slut, tänkte att hur fanken ska jag orka jobba lååång skift inatt tills i morrn kl 16,00 men men just nu känner jag mig så där.
Teo har repat sig under helgen, han har varit lite piggare faktiskt och varit feberfri hela helgen, tack och lov, fast det märks på hans lilla kropp att han åxå är slut efter förkylningen som drabbat honom. Dom ska på dagis idag och farmor ska hämta dom kl 18,00
Tova är hur pigg som helst så för henne är det inga problem, igår bakade vi lussebullar hon och jag, hon bakade till oss och jag bakade för julfesten som är på torsdag kväll. Då säljer vi till Jennys klass.....så hoppas att många köper fika =)

Mina små valpar växer så det knakar, dom väger snart ett kilo allihopa =)
Igår fick dom köttfärs, bilder på det finns på www.jackmoon.zoomin.se under bloggen, ja även under galleriet valpar, sätter ut en build här med...*s*

Detta tyckte dom var gott som den.
Nä nu ska jag göra nått av den tiden som är kvar innan jag ska med barnen på dagis och jag själv ska och jobba....så ha det så bra...

denna eviga snuva....

Usch vad irriterande att aldrig bli frisk, man har ju ingen ork för nåt och huset ser ut som bombat! =( när ska man orka med allt?
Julen närmar sig med stormsteg och jag skulle ha varit in och handal dom sista julklapparna, till syster, Micke, mor och far....men det får bli nästa helg med alla hundra tusen människor.
Teo har inte repat sig från sin förklylning, men idag har han faktiskt varit feberfri tack och lov....hoppas han får fortsätta med det.
Tova är frisk med men både Jenny och Peder har känt av att det är nått på gång för dom.
Imorrn måste jag baka lussebullar, Jenny har avslutningsfika på torsdag och då är det klass 6 som håler i fika försäljningen....*pust* fast det är ju bra för klassen att få in lite stålar.
Men nu blir det sängen i detta hus, alla sover sen länge men jag är pigg idag då jag låg till 11,30 idag...sköööönt.....

lucia fest på dagis

Imorse var vi bjuden på luciafest på dagis och det var så fint, Teo var stjärngosse och Tova var lucia, dom sjöng så fint så fint och man känner att det är jul då. teo är ju inte så pigg än men han var då med en stund iaf. Här är lite bilder från festen, dom är så söta mina små hjärtegryn...




















Ja gulligt var det iaf.

sjukdom,pepparkaksbak,akuten, provtagningar

Ja här har ju massor hänt, jag vet inte hur man ska orka med allt faktiskt, mina krafter håller på att sina och julen närmar sig med stormsteg, vi börjar med att barnen fick baka pepparkakor en kväll, och oj vad skoj Teo tyckte det var att kavla deg, och ÄTA deg så klart *s* han är så söt mammas lilla hjärtegryn! Tova var ju som ett proffs när hon kavlade på, som att hon inte gjort annat...lite bilder från baket kommer här....













Teo är ju fortfarande sjuk, tog tempen på honom ikväll och han hade 39,4 i kvällstemp, han var ganska spak kan jag lova, nuh ar han haft feber i 7 dagar, och är ju jätte förkyld, igår så sov han väldigt mkt och jag var upp för att väcka honom kl 12,30 och upptäckte en liten röd fläck på ena baklåret, nåja tänkte jag, det är väl värmeutslag i och med at han har så hög feber men så började jag tänka att kan det verkligen vara det då han bara sover i blöjan och vi har rejält svalt uppe i sovrummet men sen tänkte jag inte mer på det, vi gick ner och jag tog på han en t-shirt, gav välling och han åt väldigt dåligt, bara 70 ml...och var super hängig, såg baki benet på honom att han var som mer röd och lyfte upp tröjan och jag höll fan i mig på att svimma....pojken var ju alldeles blåsig och det var inte lite heller ...skåda själva....


Jag blev ju kanon rädd och ringde till Peder för att höra om han haft utslag kvällen innan men det hade han inte, sen ringde jag min goda vän Lotta för att höra och hon tyckte jag skulle åka på akuten med han, sagt och gjort, farfar kom hit för attta hand om Tova tills Peder kom hem från jobet och jag ilade iväg på akuten i skellefteå, väl framme där var kl 15,30 vi gick in och jag tog av han overallen och skulle in för den första undersökningen som dom har börjat med, kvinnan där säger til mig att vem är det som är sjuk? - Jo Teo här den minsta har kroppen full i utslag, kvinnan svarar mig att
- Men herre gud visst vet ni om att man inte får komma in med barn på akuten under dagtid!!!! sur lät hon med, - öh va???? svarade jag..vad är det du säger??? kvinnan säger att
- Du måste fara till din vårdcentral med honom, hit får du inte komma in förrän klockan är 17,00,
- Är du galen tänkte jag....detta är ju faktiskt rätt akut, Teos utslag växer medans vi tittar på dom och hon tycker fortfarande inte att läget är akut, ni får komma tillbaka efter 17 såvida du inte vll köra till Norsjö VC
- Nä sade jag inte fan ska jag köra dit för att sen måsta köra tillbaka hit för den resan skulle bli 16 mil tur och retur.
Jag gick ut i sinne och ringde Lotta, hon svarade bara att ,gå in och hota dom...och jag in igen, talade om för kvinnan att hon får skriva ner att då får du ta ansvaret OM det blir komplikationer med Teo, men det ville hon ju inte så klart,hon sade även att om dom ringer jourläkaren på barn så blir dom så sura och arga för att dom ringer dom för minsta lilla och det ville hon inte göra, jag bad om att kanske kan vi få komma till någon VC i stan, men detta sade hon var omöjligt för att det var så fullt på dom, jam en vi kan väl gå till barn då, där måste dom ju ha läkare som kan kolla honom, men si det fick vi inte heller göra.... efter lite divlande åter och fram så sade hon att vi skulle få vänta i entrén tills klockan blev 17,00, jaja  tänkte jag bättre det än att åka dessa mil i onödan, men då hade vi fått oss ett barnrum i stället där vi fick vänta tills kl skulle bli tillräckligt, kvinnan var in och sade till mig att jour läranra verkligen blir arga om man ringer dom....märkligt tycker jag att det var..men till slut så kom iaf läkaren in och tittade på honom, hon tyckte så klart att han hade rejält med utslag, några sjuksköterskor hade åxå varit in för att titta hur mkt utslag han hade och om det blev mer och det blev de ju, de växte hela tiden, så här såg han ut väl där...







Lilleman var så trött att han somande av där på sängen...han är så söt lilla gubben,....



Nåja han fick iaf medicin och efter 2 timmar så hade utslagen börjat stanna upp och mattas av.....jag hade en sprängade huvudvärk som inte gick av för hackor....hungrig var jag med då jag inget hade ätit på hela dagen...så efter allt detta så och när vi äntligen fick fara hem så for jag förbi på krysset och åt en 90 ost, gissa om det var gott????

Idag hade Teo tid tilllassa igen för att ta prover för olika allergier, läkaren var underbar och jag förklarade för honom om gårdagens incident och han blev stum, sade till mig att så får dom ju inte göra att det alltid finns en jourläkare som kan komma ner till akuten om det är akut så där, han frågade mig varför jag inte kommit till barn men jag sade att jag inte fick det för kvinnan på akuten, ja han tyckte verkligen det var förjävligt att det blivit så, han tyckte att vi skulle ha fått träffa en doktor direkt vi kommin dit och inte behöva vänta i 2 timmar..han sade att Teo är ju bara ett år och då brukar man ta sånna här saker på allvar, dessa utslag sade läkaren på akuten att det var nässelutslag men då han fick så mkt så kan det om man har otur bli en allergisk reaktion och då är det bråttom för då sväller luftvägarna igen...sjuksköterskan som tog 4 rör med blod på Teo idag svarade samma sak som läkaren hade sagt till mig för jag berättade historien till henne med och hn sade att det är klart som ska ta in jourläkaren då det är så där, och anser förälderna att det är akut så är de det!! Men av detta har man ju fått lära sig sina rättigheter till nästa gång, Teo fick medicin utskrivet för detta kan komma och gå nu när han är förkyld....
Efter lassa for vi så och hämtade ut valppaketen som kommit till arkens zoo från eukanuba, en jätte fin väska och valpfoder ska valpköparna få.....
Sen in på ICA MAXI för att äta en korv och så köpte vi lite frukt och for hem efter att vi tankat bilen, hem för att baka 2 tårtor, tårtorna blev super goda...=) nu är jag så trött så trött att usch, jo jag ska lgga ut bilder på min fina jacka som jag köpt....



och så klart bilder på bebizarna.....




Men nu blir det sängen för jag är så trött för jag är ju själv med förkyld....så godnatt påji!

jätte sjuk





Mitt lilla hjärtegryn är super sjuk, han har hög feber massor med snor, tät i halsen, hostar som den och är super super sjuk, lilla Teo gubben, jag hoppas att du sanrt blir frisk för det är så jobbigt för mamma att se när du lider så av din elaka fökylning, jag har nu kommit hem från jobbet för att ta vid för Peder, han ska upp och jobba i morrn och börjar 05,20 så sova måste han ju få, TACK Jossan för att du ställer upp och jobbar för mig!
Nu ska jag ta och krypa i säng så jag är pigg i morrn och kan ta hand om mina små gryn, tack och lov är Tova på bättringsvägen. Otur är ju att på tisdag har Teo tid på lassa för provtagning för hans allergier men om han kan fara får vi se om.....men nu godnatt!

Läs detta på Aftonbladet

Dom är söta alla barn, det kan inte hjälpas.....jag blev full i skratt då jag läste detta

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3933018.ab

snor snor och kli kli, atjo atjo, och sen snor igen

Ja jag har blivit förkyld, barnen har smittat mig, har snor i massor och det kittlas i snoken så man håller på att bli galen. Tova har blivit av med febern men Teo har sin kvar, Tova ska få fara på dagis i morrn men Teo får bli kvar hemma,
Ja annars då, jag har strykt bort tvätt men har massor med tvätt kvar att tvätta, man hinner inte få bort det som är nytvättat innan korgaran är fulla ige, och i helgen jobbar jag hela helgen till på måndag, så det blir inte mkt tvättat då iaf.
Igår var Carro hit och vi svammlade på tills klockan var 01,30, tiden rusade iväg då vi surrade på om hundar, avmaskade första svängen valparna och Nova och idag har dom fått dos 2, så i morrn blir det sista dosen.

Idag har Siv varit hit, hon är kyrk fadder åt mina barn, så dom fick varsin present, Tova fick en ängel och Teo fick en bok+ en skiva med låtar på. Barnen blev så glada så....

Igår var jag och Jenny till stan, jag klippte håret och blev så nöjd så, sen färgade jag det mörk mörk brunt, Carro hjälpte mig dit med färgen. Jenny köpte sig nya skor och nya handskar, och en tröja, sen fick Tova och Teo åxå ett klädersplagg var men det blir julklappar.

Nä nu ska jag uppdatera www.jackmoon.zoomin.se med bilder på dom små grynen som inte är så små längre, dom tagnerar 700 gram nu....ha det gott!
Här myser jag med lilla tiken! Hon är så söt så söt!

Inte Zbeede

Det är inte Zbeede som knoppat in utan Peruk!

Idag har jag jobbat, vi for och red med killarna och hur skoj var inte de då? Jag har inte ridit på 8 år!!!!! Åh vilken känsla att komma upp i sadeln igen, åh vad jag vill börja rida igen, hoppas jag inte blir helknäckt i ryggen bara, men det ska ju vara bra motion för ryggen..så jag håller tummar och tår på detta.....

Ikväll har jag beställt efter en jacka på nätet, inte vilken jacka som helst utan jag har själv designat den, det står Kennel JackMoon på den, och den blev så fiiiiin.....
Tova har börjat bli ordentligt förkyld till råga på allt elände, så vi får väl se om jag får mig till jobbet i morrn eller om det blir till att vara hemma med sjukt barn....vi får se.....
Nu ska jag sova för det blev lite av den vara förra natten, sen hopas jag på att jag orkar ta itu med strykning av tvätt i morrn....tjing tjong....

Sorg i huset!

I fredags då vi skulle gå i säng i tid så komemr Jenny ner och är lite lessen, Peruk, våran lunkarya marsvin hade somnat in och farit till himlen under dagen, nu sörjer Zbeede....ska köpa en ny vän till han nästa gång vi ska till stan för marsvin vill ju vara två.

Tova knaglar på med sin fraktur nyckelben, panodilen tar så bra på henne att det blir nästan för bra *s* hon glömmer som bort att hon har ont och då busar hon på och gör sig illa hela tiden.
Idag har Marina med barn varit hit och hälsat på, ja dom skulle nog mest titta på våra små bäbizar, valparna....men jag tror att det var mig som ville träffa, valparna var bara en orsak så där...*ASG* eller hur????
Sen då dom farit så tog vi och satte barnen i varsin pulka och for på skyltsöndag, det snöade lite men inte så värst, lagom kallt med -2 grader. Barnen lämnade in önskelistor till tomten och fick sig en godis påse, det var tänkt att vi skulle hinna åka med Jossans häst Charmör en sväng runt kvarteret men vi hann inte med det, så jag hoppas vi får följa med någon annan dag, för det är så mysigt att åka rissla, då saknar man sin häst faktistk.....

Annars så har jag stökat på här hemma ikväll, satt upp julgardiner, strykt som och så, upp med stjärnor i fönstren och stakar, burit bort alla cyklar i tvättstugan, tagit in grillen *s* som hade snöat över, plockat bort från bron allt bråte som låg där och blev översnöade, så nu är det bara en massa återvinnignsgrejor som jag ska ta till återvinningen på torsdag kväll.....så är man kvitt det med, måste sätta upp våran ljuslang ute för det är så mysigt och jag skulle ju såååååå gärna vilja ha en gran ute med belysning, så jag får se när man tar sig till stan nästa gång kanske jag köper belysning  och ja kanske till och med en gran...*S*
Jo en annan sak som jag gjort idag var att ta med mig Tova och Jenny till kyrkan!!!! Hör och häpna...men det var så mysigt där att ojojoj, julkören sjöng så vacker så vacker, så jag tror nästan att jag måste till kyrkan då det är julotta! *s* Ja det är otroligt att denna Laine har varit i kyrkan men det är så mysigt så här i juletid....
Nåja nu har jag just betalat mina räkningar och nu ska jag sova, för i morrn jobbar jag och då ska jag och chefen med killarna till stallet i Norsjö och rida! skoj!
godnatt.....

RSS 2.0