pannan på plats

Ja då var Allan hit och gledgjöt skorstenen igår, och tydligen gick det bra....! hör och hääääpna *s*
Idag har 2 rörkrökare varit hit och jobbat på som fan för att dra alla rör nere i källaren för den nya pannan, + att nu är den nya pannan på plats..imorrn kommer en som ska mura igen runt pannan och sen är det bara låta det härda och vips..på fredag morgon så får vi börja elda..och jag längtar,,,fan vad vi ska elda i helgen, ingen ska då behöva frysa det är då ett som är säkert.....

Tog lite bilder på Teo idag då han var på ett strålande prat humör...











och i förra vecka så tog jag dessa bilder på honom...han är ju så söt, som en lite farbro...*S*





Igår var jag till skellefteå och handlade julklappar, var även och klippte mej och det blev rätt så bra, jag blev då nöjd iaf, ska ta ett kort senare och lägga ut men nu har jag så skitigt hår så jag vill inte ta bild....var även på Forslunds för att få dit monterat sidesteps på bilen....

men nu ska jag se om jag får upp julgardiner i hallen eller om jag lämnar och gör bort det i morrn i stället....på torsdag ska jag visst till tandläkaren för att laga ett hål och för att dra en visdomstand!!!!!!!!!!!!!!?????!?!?!?!??!? HJÄÄÄLP!

GONATT!


Det bara jävlas

Igår kom den efterlängtade skorstensrenoveraren, och vi tänkte att JIPIIIIIII nu får den härda i helgen och på måndag skulle rörkrökaren komme igen och fixa in pannan mm, ja han skulle även komma på tisdag =) åh tänkte vi, att till veckan får vi ju börja elda med våran nya panna och få det så varmt och skönt i huset....!!!!!!!!!! Jag är så less på att koma ner i köket och det bara är 14-15 grader där.....=(

MEN säg varför skulle våran otur ha vänt? När Allan som han heter som lagar skorstenen skulle sätta igång och hade burit upp bruket som skulle hällas ner i skorstenen så gick vajer jäveln av som han vinschar upp en klump nerifrån källaren med...den jäveln sitter fast i rökröret nu och han svär som den.....jaha tänkte vi...hur gör vi nu då?
Ja dom gick upp och gjorde ett hål i muren uppe för att han trode attt den skulle sitta fast där...men inte med våran tur inte...näää....jaha...då var det bara ett altrernativ kvar...att göra hål i väggen i köket för att kolla om den sitter fast där...så fram med spisen och sen började han borra in sej i muren i köket barkom spisen och dammet spreds sig över hela jävla köket, in i hallen upp i trappen och jag var tvungen att fara med ungarna till farfar för det gick inte andas här inne....kallt var det med och skitit.

Hos farfar fick vi värme och mat =) GOD mat var det, Ranee tvär rörde ihop nå thai mat och jässes vad jag åt! hehe...

Nåja sen mot kvällen var det till att fara em och jag ville bara grina...det låt ett tjockt lager med damm överallt...så det var bara fram med hink och trasa och börja torka...ner med gardiner....*pust*

Vi gav upp efter att ha gått igenom köket..så idag ska jag fortsätta med hallen....men då har Teo blivit  fökyld och Tova är förkyld och dom skriker och grinar och snorar och jag är bara irriterad......Peder har kapat ved och farit med det till Kronogatan....hoppas han kommer hem snart och tar hand om ett barn iaf....

nåja...bara att sätta igång......tjao....

åh....

Idag har varit en jobbig dag, Teo har skrikit och Tova är ju hemma pga förkylning, hundarna har tjutigt och pissat överallt......nu kom farfar hit och sa till Tova att hon skulle klä av sig och stta sej på pottan men hon gick in i gästrummet och pinkade på sängen...och jag är JÄVLIGT less på allt IGEN!


Hari nte kommit mej ur pyjamasbyxorna på hela dagen, har inget fårr gjort heller förrutom att byta försäkringsbolag till barnen, hade skandia förr och nu har vi Trygg Hansa....billigare och bättre försäkring.


Nu ska jag gå och ta mej en kopp kaffe.....och sen vet jag inte vad jag ska göra, hlst bara få gå och lägga mej och sova......


irriterande...

är det när denna sida inte verkar fungera som den ska i kväll, jag har redan skrivit ett långt blogg och så försvinner det bara....jävligt irriterande.....*arg*

Igår så var vi och hämtade hem barnen från GUnnel och då passade hon på att bjussa oss på middag, hon hade gjort en så förjäävligt god svampsås att jag hade kunnat äta bara den som soppa *s* men åt kött till och sen en god sallad....*mums*

Innan vi for och hämtade ungarna så passade vi på att gå en lång promme med hundarna efter sokgsbilväg, där släppte vi dom så att dom fick springa av sej det värsta, och nog var dom lugna igår kväll faktiskt.

Sen när vi kommit hem så tog vi lite kort på ungarna för att kanske få ett bra som skulle kunna duga som julkort faktiskt, Tova var en pepparkaksgubbe,  Jenny och Teo som små nissar...ett blev väl rätt så bra men jag är inte helnöjd men det får duga....så här såg Tova ut som pepparkaksgubbe

image46

och så Jenny och Teo.....

image47

och ett av korten som kanske ska bli julkort....



tja det var väl som allt....har idag inget gjort förutom att jag varit på dagis på ett föräldramöte och där sas det väl inget nytt.....så tjing tjong för denna gång....

Älgfest

Ja igår var vi på en älgfest på folketshus med mat och dans, först for jag bed barnen till Peders faster Gunnel sen hem därifrån, jag plockade upp Peder på garaget för han hade varit dit och duschat för han har jobbat nere i källaren med att ta upp ett hål i skorstenen för att få in den nya pannan så småningom, så han var full i rödtegel. Sen hem så jag fick duscha, efter det så piffade jag till mej lite och insåg att mitt långa hår håller på att var lite för långt och tungt för jag fick inte till det alls....
Så nu har jag bedtämt mig för att fara till en annan frisör så att man kanske förnyar frisyren för en gångs skull...annars så går jag till en frisör som kan klippa mitt hår jätebra men det blir som alltid samma frisyr....*s* nog tjatat om håret...*S*

Iaf så drog vi iväg till en förfest hos några kompisar, där var det drag vill jag lova, satt där och drack lite vin och sen for vi på folkan för att äta...gott som fan var det och jag syndade med mitt Gi :ande för jag åt potatis...men det fanns inte så mkt annat att välja på ....potatis och kött och väldigt lite sallad....nåja det var de då värt för maten var så jäkla god! *mums*

Sen surrade och pratades det tills att dansen började, och jag dansade ara några enskta danser dels för att jag har så ont i min rygg och sen så hade man ju som inte tid att dansa för man ville ju prata med allt folk =)

Efter midnatt så skullen jag följa min vän ut på promenad för hon hade fått i sig lite väl mkt...så vi klädde på oss och den vevan så bestämde vi oss för att gå hem, Monica skulle upp och jobba idag så det lär nog bli en jobbig kväll för henne...*S*nåja.....

Imorse när vi klev upp så blev jag totalt förvånad för jag hade inte ont någonstan (förrutom i ryggen då ) men huvudet kändes helt okej, inge huvudvärk...endast lite torr i mun med det är ju acceptabelt...Peder mådde åxå hur bra som helst och det är så skoj när man mår bra efter en fest....=)
Vi tog våra jyckar och skulle gå på en promenad och det var så skönt så skönt för det är nollgradigt ute...vi var ute ca 1,5 timme och vandrade, släppte hundarna så att dom skulle få springa av sej och det gjorde dom.

Nu har vi ringt till Gunnel för att höra hur det gått med barnren och det lät som att det gick bra iaf....nu skulle hon även bjuda oss på mat *yipiiiiiiii* behöver inte laga nått! tjihoooooooooooo =) =)

Nåja nu ska jag ta och surfa vidare en stund, Peder for och hämta en släp för vi ska hämta hem lite ved från holmträsk när vi som lix ska fara dit.......

sålt vårat gamla hus!

yipiiiii!!!!! Idag har vi fått sålt vårat gamla hus =)  Vi hade visning igår till et par här i byn, dom har 3 barn och dom blev helt sålda på vårat hus och det är ett fint hus! Så nu kan vi då finansiera skorstens bekymret iaf åh...VI ÄR SÅÅÅÅÅÅÅÅ GLADAAAAAAA!!  Så här ser det ut =)






skorstenen urfunktion

Ja som rubriken lyder så har sotaren nu bedömt att vi måste renovera skorstenen, den läker rök som ett fiskenät tydligen, totalt jävla kass med andra ord. Så nu igår så ringde Peder runt för att höra hur man går tillväga för att renovera en skorsten....billigt var det inte heller...20,000 skulle det nog komma att kosta minst. =(
Det är ju så trevligt att få sånna trevliga utgifter så här lagomt före jul...

Idag har vi varit på skolan för Tova skulle fotograferas, då tog vi även syskonkort på alla tre ungarna, Teo hade slips dagen till ära =) och dom blev då så fina såå....nu längtar man tills korten kommer så att man får skicka iväg och förstora =)

Annars så är det lite kallt i huset för elpatronen orkar inte värma vårat hus, runt 16-17 grader har vi inne nu och då är det -4 ute. Blir det kallare så flyttar vi nog tillbaka till vårat gamla hus tills vi fått iordning detta hus med renovering av skorsten och installation av den nya pannan....man längat ju som bara den tills dess.....allt är klart.

idag händer inte så mkt, jag har ont i ryggen som den, vet inte vad jag har gjort..men förmodligen inget...i vanlig ordning, skulle behöva ringa smärtkliniken och beställa en tid, men då blir man väl så jäkla dålig i veckor att jag inte klara ta hand om barnen...och Peder måste ju jobba....så det är bara att kämpa på.....

Imorn är det älgfest i byn och vi ska dit och dansa...ungarna ska vara hos Gunnel och dom skulle få sova där så GISSA om MARITA ska sova länge på söndag!!!?? Tänk få sova en hel natt...utan att behöva vakna till och ge nån välling eller byta blöja...=) *wow* säger jag bara..ska bli så skönt så....

Nåja ska ta och lägga mej en stund få se om ryggvärken avtar då jag tagit en alvdeon forte och en tramadol...

förbannade sotare

Igår hade vi avtalat en tid om att han skulle komma till osskl 08,00 för att leta upp en ny rökgång i vårat skorsten som skulle fungera bra, men timmarna gick och han dök aldrig upp, så mitt på dagen så bestämmde jag mig för att fara till stan för jag har ingen täckjacka, så då bestämde sig Peder för att följa med oss iom att sotaren inte dykt upp och inte fick man tag i honom per telefon heller för den var avstängd.
 Så vi drog iväg, Peder skulle på däckhuset för att byta våra fälgar som blivit fel....jag skulle ha en täckjacka och shoppa lite OM jag skulle hitta nått...täckjackan köpte jag och med följde även byxor så det var ju toppen, Peder hittade åxå en jacka och köpte sej ett par täck brallor med. sen for vi och åt, efter det så for jag ochTeo ut på stan medans Peder och Tova skulle byta fälgar....
Jag for på expert för att hämta ut fotografier som jag lämnat in tidigare, sen i city för att shoppa, väl an där så hade som ju halva reapriset och det skulle gälla tills på måndag så då blev det till att shoppa lite julklappar så klart  =)

Ringde Peder efter att jag tyckte som att jag shoppat klart för att kolla läget hur dom stod till i tid så sade han att en av våra nya fälgar var visst så vinn att dom skulle skicka tillbaka den och dom skulle skicka en ny..så nu har vi 3 av en sort och en udda då..*S*

Sen hem i ilfart för att jag skulle vara på folketshus för att vara med i ett möte som vi i samhällsrådet kallat ihop till alla nyinflyttade och det började kl 18,00 och vi var i stan än då klockan var 17,20 så det blev till att skynda men jag hann då i tid i alf..fast inte då till kl 18,00 men till 18,30 då alla kom...=) Vi bjöd alla på smörgåstårta.

När jag kom hem berättade Peder att han pratat med sotearen och han hade ju GLÖMT bort att han skulle vara hos oss på morgonen...så nu skulle han komma i morrnbitti kl 08,00 så jag hoppas verkligen att han kommer för vi har inte mer än 16 gader inne och jag fryser som den...speciellt då man varit ut och promenerat såatt man har blivit lite varm....

Nåja nu grinar Tova så högljutt för att telefonen ringde och hon inte fick svara, det var Teos läkar som ringde och sa att vi inte behöver komma in på barn mer för hans billirubin har nu sjunkigt ner till 43 =) *yippiiii* Teo är frisk från sin gulsot!!! Åh vad glad jag blev!

Så nu ska jag börja med nån mat, vad det blir det vet jag inte..får väl trolla fram nått.....


Måndag igen...

Ja då hade helgen passerat igen, det är inte klokt vad tiden rusar iväg...kom att tänka på att jag MÅSTE handla klart julklapparna snart för i december så är det så mkt som ska göras med Teos dop, jag fyller år, samanthas dop och sen är det julafton...det var decembers helger...*S*

Iaf på fredag så for Jenny till hennes far, och vi gjorde inte så mkt den kvällen, vi tittade på tv och sen gick vi i säng trötta som den. Lördag klev vi upp och bestämde oss för att fara och hämta ben  till våran fotölj som vi köpt på Ersmarksmöbler för ett år sen, då följde det med fel ben...eller rättare sagt så var dom olika höga så den fotöljen har inte varit skön att sitta i.
Nåväl, väl där så hittade jag ett jätte fint ekskåp med lådor..flera lådor..åh...tänkte jag denna skulle vara fin att ha i matsalen för att förvara bordstabletter, ljus mm i....sen hittade jag en jätte fin tavla på en leopard som jag bara kände att den måste jag ha!!! Så den köpte vi, ja även ekskåpet...så då ska vi dit och hämta den kanske till veckan någon dag.
När vi for därifrån så åkte vi förbi på MAX och åt en hammis som Tova kallar det *s*  och sen for vi och handla på COOP och sen hem.
På vägen hem ringde vi till ett par goda vänner och det blev bestämmt att vi skulle fara dit på kvällen och ta oss ett par glas vin, TREEEVLIGT tyckte jag =)
Så vi for dit och väl där så var ett annat par där och vi satt och surrade på om allt möjligt...mkt trevligt var det. Till helgen så ska vi på fest igen, då är det älgfest här i byn med mat och dans.

På söndagen så var det ju FARSDAG =) Tova fick ge Peder sitt kort och sen hade vi köpt honom en massa lotter och hoppades på att hanskulle vinna massor med pengar men det blev bara 20 kr..*s* MEN han for och skulle köpa sej nya lotter för det och lägga emellan då så klart oså vi håller tummarna på att han vinner.
Vi for till Peders far för att bjuda honom på tårta och ge han lotter och en blomma med.
Efter vi var klara där så skulle jag till Burträsk för att hämta hem Jenny, hade tänkt fara själv men jag blev så sen så Peder fick följa med och köra för jag tycler att våran nya bil är så läskig att köra, jag ahr väl inte vant vid mej den än.

Teo hade iaf klätt upp sej så fin på farsdag, så här såg han ut...
image39

image40

under söndagen byggde vi även en snögubbe till barnen, Tova blev så förtjust i den och så klart så tog vi en bild på även det

image41

image42

Hade ju tänkt mej till Bygdsiljum för att hälsa på hos min kompis där och lämna henne en present för hon fyllde år den sista oktober men jag hann aldrig dit så jag får ta och fara dit en annan dag.

nåja detta var väl vad som hände denna helg....tjing tjng...lång kalsong...

skorstenen

Hmmm..det är så typiskt....nu när man har unnat sej en ny bil s¨ska det ju så klart blir extra utgifter på annat håll...igår när vi eldade så började det lukta rök inne i hallen...Peder undersökte saken och hämtade silicon för att provisoriskt laga det som läkte...men mer mot kvällen så luktade det rök igen...och nu även i köke...och när vi då undersöker saken ÄNNU bättre så läker det in rök ta mig tusan överallt =( fan fan fan...och vintern är på väg....Peder försöker få tag i sotaren idag och vi hoppas på att han kan komma hit till oss idag..och det ärså typiskt att det blir helg...tycker att det bara är helg nuförtiden....veckorna går så fruktansvärt fort......

Iaf det blir väl en renovering på skorstenen...troligtvis.....eller så får vi sätta in ett rör där inne men den kostar 1000 kr/m..och våran skorsten är ca 15 meter....+ att om det blir till att sätta in röret så måste  den nya pannan in..för det löns inte ansluta röret till den gamla pannan....usch vad jobbit allt blir...och så ska jag ha visning på vårat gamla hus på tisdag..för igår när vi satt trötta och smått irriterade så tänkte vi tanken att vi skulle ha flyttat in i våran gamla hus ett tag tills man fått detta i ordning...nåja vi får väl se hur allt artar sej...men som sagt..det är bara så typiskt detta med utgifter......


Inatt har det dessutom snöat bara hur mkt som helst, och det är klibbsnö som kommit ner från skyn så tungt är det med.....man kanske skulle gå u och göra en snögubbe med Tova  för hon har visst tagit på sejoverallen som hon bara ÄLSKAR och det är ju skönt.

// Marre



kl 15,24: Har haft igång elpatronerna nu i över en timme och inget händer....ingen värme kommer...*burr* var ska detta sluta..inte får vi tag i sotarn heller....*grr* Det blir nog till att flytta til vårat andra hus ett tag...kånka lite möbler dit då...och husgeråd....uppdaterar senare.....

bilder på ny biiil´n

Ja här kommer då bilder på våran nya fina bil....

image35

image36

image37

image38

VOLVO XC90 -08

Är en fin bil! Idag har vi varit och hämtat ut en splitter ny VOLVO XC90- 08 som inte gått nått, den är ruby röd och jätte fin. Vi är såå nöjda över den (hittills iaf) *s* Skall ta kort och lägga ut med det blir i morrn....

Sen har jag varit med Teo på lassa för ett bill prov igen så nu hoppas jag att det var sista gången som vi var på lassa för att lämna detta prov.

Kl 18 så hade samhällsråder styrelsemöte här hos oss för vi ahde en del att prata om...och nu är jag jätte trött så det blir till att hoppa i säng...så mer blir det inte skrivet idag...gonatt!


Måndagen gick....

Ja måndagen gick i strykandets tecken, vaknade med en sprääängande huvudvärk pga att Teo hade varit vaken rätt mkt under natten, han tappade nappen tror jag 100 gånger, och jösses vad trött jag var....och tappade han inte nappen så var han hungrig...*s* efter att jag kört Tova på dagis så skulle jag hem och sova hade jag bestämt, men inte var jag trött då itne...nä då började jag stryka kläder och 4 korgar strök jag =) duktigt jobbat Marre....

Idag har jag även gjort klart inbjudningskorten till Teos dop....13 st kort blev det....och ett tack kort till Arja och Benny för uppvaktandet av Teos födelse.
Frågade även syrrans Micke om han ville vara fadder till Teo och han tackade JA =) åh vad skönt det var!  Så nu har han iaf en fadder....

image32

image33

image34

Har även klippt klorna på våra marsvin ikväll....och så klippte vi pälsen kortare på Peruk för den hade tovat lite, men tovorna gick at borsta ut men vi bestämde oss för att klippa honom lite kortare.....

Men nu är då klokan så pass mkt att det var dax för sängen för läänge sen egentligen...så god natt....

Halloween

Ja igår hade jag anordnat ett halloween party till ungarna i byn, hade fixat och stökat till lite i lokalen där vi skulle vara och sen hade jag varit på affären och hämtat lite godis och chips och dricka till försäljning.
13 barn kom och jag hade väl kanske trott att fler skulle komma men det var alldeles fullt upp och nog med 13 st *s* Nina hjälpte mej att vara där och det var verkligen roligt att man hade en vuxen som satt där så man kunde surra på med medans barnen lekte och dansade.
Tova ville prova Jennys peruk och så här började hon se ut...:

image28

och så här såg jag och Jenny ut...*S*

image29

image30

Och så här såg heeela gäänget ut som var där....

image31

mmm...roligt hade vi och allt gick bara bra, jag hade väl vääldigt ont i min rygg när jag kom hem så jag var tvungen att ta en värktablett...=( nåja det var det värt.

Tja det var väl det som hände igår.....

Idag har Peder åkt på att ploga ör det har då snöat som den här...blir så vit och fint ute att oj oj oj =)
Tova har varit iväg och lekt med Mikkan idag...dom leker så bra ihop...det blev inte länge men en stund iaf för Peder hämtade hem henne när han kom hem från plogningen....Tova var då trött så nu gick dom i säng en stund...sen ska vi till Gunnel och äta mat. =) Skönt att slippa laga nått...=)
Nåja det var väl som allt för denna gån...tjing tjong,,,,

jävla läkare,...

Jag blir så jävla irriterad varför vissa inte kan samarbeta mer....Var med Jenny till vårdcentalen för att göra ett halsprov för hon har ju som sagt var ont i halsen, ja efter ett rba tag så fick hon då äntligen komma in och lämna detta halsprov....vilket visade sig vara postitivt mot streptokock A.....läkaren kom in till oss och förklarade lite om halsfluss..och skulle skriva ut recept på pencillin...far på apoteket och hämta ut sa han.....sagt och gjort så gjorde vi det....MEN då fungerade inte Apotekets jävla datorer.....så vi skulle återkomma på ett litet tag....vi for iväg och handlade lite och for tillbaka på detta apotek just före 12,30 för då stänger dom för lunch...nä då har inte den läkaren gjort det han lovat att skriva ut det på en gång...! *ARG* vad händer då? Jag sa åt henne att hon får fan i mej ringa till vårdscentralen och prata med han....näää det går ju inte sa hon för nu har dom lunch....Jo summa sumarum...läkaren har lunch 12-13...apoteket har lunch 12,30-13,30....och jag skulle måsta hem för att hämta ut den 3 ungen från dagis innan 13,00. Så det var bara fara hem och hämta Tova på dagis och Jenny blev utan medicin...så nu ska hon väl smitta oss med halsfluss....TACK jävla läkare! Jag är så ARG! för nu måse jag antingen tillbaka till Norsjö eller så måste jag till stan...och till stan skulle jag ha varit och handlat för nu är det ju allhelgonahelg......sen måste jag baka fö morgondagens disco...och imorrn så måste jag ju fixa i lokalen och sminka upp Jenny....och..och ..och...=(

Har inte okat elda idag heller så kallt är det i huset för det blåser som satan ute....
Nu ska jag gå och lägga mej för Teo är missnöjd och jag har ont i huvudet...men först byta blöja på Tova för hon har visst gjort det stora......*pust*

byeeeee

RSS 2.0